torsdag 30 juni 2011

Åttan

En av de rehabövningar vi fick i läxa av Anna Holmgren är att Täpp ska gå i en åtta runt och mellan mina ben. Jag ska stå med benen så tight det bara går så att han verkligen måste böja sig ordentligt. Han ska även gå vanlig slalom mellan mina ben, även där ska jag placera benen så tight det går. Fördelen med dessa två övningar är att båda sidor hos hunden tränas precis lika mycket!

Slalom kan han redan så där ska vi bara tighta till det. Åttan däremot har han aldrig prövat så jag testade det idag. En lugn övning som passar när man är sjuk :)
Valde att starta honom på min högra sida och använde mig av targethand. Första halvan gick bra d.v.s. in framför mitt högra ben och ut bakom mitt vänstra ben och upp vid vänstersidan. Men väl vid vänstersidan (fotpositionen) låste han sig och kom inte vidare. Där fick vi ta små små steg och när han väl insåg att "det är ok att lämna fotpositionen" så fixade han även andra halvan. Jobbade sen bort targethanden och som mest fixade han två åttor på rad med enbart röstberöm som hjälp. Tror jag hade mycket hjälp av att han redan kunde slalom annars hade det nog inte gått så snabbt. Nästa steg är att han ska kunna gå många varv utan belöning och så ska det bli tightare och tightare!

Inga kommentarer: