tisdag 21 september 2010

ID-sök

Så var man hemma igen då.. Blev inga fler långvandringar p.g.a. trötta ben och ruskigt tät dimma under halva måndagen. Hade nog varit svårt att hitta rätt väg. Istället pysslade vi med lite inomhusträning i dofternas värld.
Nu när jag fått ihop en liten doftbank med olika personers dofter så har jag börjat så smått med ID-söket. Använder mig av min lilla sökbana där jag har fyra burkar som alla innehåller en bomullspad med en doft på (det är en doft per burk men det är fyra olika dofter). I första omgången hade jag min doft som rätt doft, han skulle alltså peka ut min doft bland de andra dofterna. Det gick lätt som en plätt. Lite pyssligt för mig bara eftersom jag inte får röra burkarna. Rör jag dem så hamnar ju min doft på alla burkar vilket innebär att alla bukrar i så fall är rätt. Så jag får flytta burkarna med plasthandskar..

Nästa steg var att ha fyra helt främmande dofter varav en var rätt. Den rätta doften var "L", en arbetskollega till mamma som jag inte vet vem det är, tack för din doft haha! Till en början klickade jag direkt när han nosade i rätt burk för att tala om att "den doften är det".
Efter ett tag började jag vänta ut honom lite vid rätt burk för att se om han skulle peka ut den. Det var ingen tydlig utpekning men jag kunde ändå se att han började förstå. Vid de felaktiga burkarna luktade han men gick snabbt vidare till nästa. Vid rätt burk luktade han lite, lite längre men kom det inget klick så gick han till nästa burk. Jag backade lite i träningen och provade sedan igen att vänta ut honom. Vid rätt burk luktade han, lyfte nosen och var på väg till nästa burk. Men så tvärvände han och gick tillbaka till rätt burk ungefär som att han tänkte "oj hoppsan, där var ju rätt doft, den höll jag på att missa". Efter ytterligare träning kunde han även peka ut doften d.v.s. han håller kvar nosen vid rätt burk ett par sekunder innan han får sin belöning.

Jag provade att också lukta i burkarna haha! Tänkte att man kanske känner t.ex. handsvett eller parfym men nä. Tyckte det bara luktade bomullspad i varenda burk :)

Här är den minsta av mina två sökbanor samt ett gäng bomullspads.

Inga kommentarer: