söndag 17 mars 2013

Hur var det nu med kondisen....

Klippte ner Täppas och höll på att få en smärre chock när jag såg hur mycket muskler han tappat, framförallt över låren. Gissar på att det beror på flera saker. Dels börjar han bli gammal och då har han lätt att tappa muskler men svårare att bygga upp dem. Sen gör väl kortisonet sitt också, muskelmassan minskar. Under vintern har han haft viloperiod, ingen direkt fysisk aktivitet utan mest vanliga promenader på vanliga gångbanor. Det blir man ingen atlet av...

Under mars har jag så sakta börjat öka på promenadlängden som en start i uppbyggnaden av konditionen inför sommarens fjällturer. Tänkte följa samma plan som jag hade förra året, den fungerade jättebra. Men nu funderar jag över om det inte skulle behövas lite simning också, det är ju ett så himla skonsamt sätt att bygga muskler och kondition. Det är bara det att det är värsta projektet att ta sig i väg 2 ggr/vecka och simma, jag kan inte påstå att han älskar det och så är det inte heller gratis... 
Jaja, vi får se. Det kanske funkar utan simning också, i år har vi ju inte fjälltoppen Städjan som mål, bara vanliga turer över dagen. Får påminna mig själv att, vare sig jag vill det eller inte, börja ta lite hänsyn till hans ålder också =(

Sen har faktiskt grejerna jag beställde från FitPaws kommit så balans kommer vi kunna träna i det oändliga här hemma. De där grejerna är även perfekt för att komma åt muskler som annars är svåra att nå.
Idag har han fått undersöka dem i egen takt, han tycker de är lite ostadiga men det är ju liksom det som är poängen!
"Matte, den rör på sig... Det är nog säkrast att jag står här vid sidan av och bara tittar"

"Ser du nu matte, jag har en hel tass på!!"

"Den här var ju minst lika konstig... måste bara dubbelkolla att den inte bits" 

"Ahhh, vingligt... Hjääälp, hur tar jag mig ner härifrån??"

1 kommentar:

Hella sa...

Lilla söta Täppas! Vilket rolig makapär! Du får uppdatera om hur det går för Täppas och hans träning på den. :)

Här hemma känns det som jag har en fläskweiler, Mandie löper och tycks alltid gå upp lite under den perioden. Hon är ju iofs väldigt slimmad annars så det är väl ingen fara men helt klart en skillnad!

Hoppas allt är bra med er!