torsdag 3 april 2014

IKEA pallen

Det finns en pall (avsedd för små barn) hos IKEA som används flitigt inom hundträning, främst för träning av bakdelskontroll (personligen tycker jag den är onödigt hög för just det ändamålet). Nu är det iaf så att i RallyMixens steg 3 behövs en lite högre pall i ett av momenten så nu är även jag ägare till ett gäng IKEA pallar.

Jag ställde ut pallarna på golvet mest för att se hur de såg ut och fundera över vilka andra användningsområden jag skulle kunna ha dem till inom hundträning. Täppas blev ju genast nyfiken och började testa vad som kunde ge belöning: Nosdutt? Krafsa? Skjuta pallen framför sig? Stå på den? Hoppa över den? Gå runt den? Jag hade inte tänkt träna något alls men han blev ju så laddad så något var jag ju tvungen att hitta på. Jag bestämde att han skulle gå ovanpå dem, från pall till pall (mest för att jag misstänker att det inte är något han väntat sig och sen är det ju bra balansträning).

Efter lite trixande så kunde han gå över dem men jag upptäckte faktiskt lite brister i kroppskontrollen =) Enbart frambenen har han stenkoll på. Enbart bakbenen är han också väldigt duktig på att placera rätt. Men koordination framben-bakben var inte lika lätt... Att gå vanlig balansgång på en smal trästock går jättebra men nu när det fanns små "stup" så måste han ju tänka på hur han ska placera alla tassar rätt och det var faktiskt inte helt enkelt! Han får alltså inte hoppa fram mellan pallarna, han ska skritta lugnt.

Jag bara älskar Täppas inställning! Han ifrågasätter aldrig, han bara tycker att alla mina påhitt är helt normala och gör sitt bästa för att förstå =)

1 kommentar:

Linn sa...

Han tom ber om det!