tisdag 20 oktober 2015

Tränat NW

Har kört lite Nose Work med Täppas, måste ju göra vår läxa! Började med ett pass på lilla sökbanan och la i störningsdofter i form av kex, en bit tassbandage (han tycker det luktar sååå spännande) och hallonsaft (fortfarande det som är svårast). Men det gick galant och jag gick över till att placera doften i plastbackarna. Jag förväntade mig en massaker av plastbackarna men blev glatt överraskad när han faktiskt kopplade på nosen och hittade rätt ställe. I andra passet blev det dock massaker på hög nivå så jag måste ha en bra plan för hur jag ska få bukt med "dödandet" innan jag fortsätter träna med plastbackarna.

Har även kört lite inomhussök. För att inte smitta ner omgivningen med eukalyptusdoft så klipper jag av en bit sugrör och häftar ihop ena änden. Sedan lägger jag en tops med eukalyptusdoft i sugröret och vips kan jag gömma/kila fast doften lite överallt utan att smitta ner omgivningen.


På utbildningen hade vi inga tomma gömmor (alltså sugrör innehållande tops utan eukalyptus) men med Täppas vill jag lägga in det redan från start. Jag vill inte att varje sugrörsgömma ska leda till belöning, då har jag ingen aning om vad han letar efter - doften av sugrör, tops, häftklammer eller eukalyptus? Så jag gömde två riktiga gömmor och två felaktiga. Tack och lov snabbluktade han bara på de tomma gömmorna innan han avfärdade dem och jobbade vidare. Han blir så glad när han hittar eukalyptusen, ibland ger han till och med ifrån sig ett glädjetjut =)

Vid ett tillfälle gömde jag en riktig gömma en halvmeter in under sängmadrassen och en tom gömma en halvmeter in fast på en annan del av sängen. Lyfte upp Täppas i sängen och bad honom leta. Han letade länge och väl (doften blir nog rätt instängd där inne under madrassen) tills han började nosa mer intensivt ovanpå madrassen och till slut började han gräva på madrassen. Jag blev lite knäckt när jag insåg att han hittat den tomma gömman. Nonchalerade honom men han fortsatte gräva frenetiskt för att sedan pressa sig in under madrassen och hitta den tomma gömman. Jag tar den bara lugnt ifrån honom och tänker att vad gick snett nu då? Tills jag känner doft av eukalyptus... Senila jag hade blandat ihop gömmorna, givetvis hade inte Täppas fel, han hade hittat gömman med eukalyptus =) Överöste honom med aningens försenat beröm. Får påminna mig om att när det gäller dofter ska jag lita mer på Täppas än på mig själv haha!

Måste också påminna mig själv att inte köra lika långa träningspass som när han var yngre. Krutfarbrorn går all in och typ kör slut på sig själv ;) Lagom är bäst!

Inga kommentarer: