lördag 21 november 2015

Nose Work instruktör - block 2

Förra helgen var vi iväg på andra blocket i utbildningen. Lördagen började med urvalsbana och nu var det dags att lägga till störningsdofter. Jag var inte särskilt oroad över det då Täppas tränat med mängder av störningsdofter. Men när det visade sig att störningsdoften skulle vara thé så började det ringa en varningsklocka i mitt huvud. När jag tränade specialsök på HundCampus var det ju just thé vi använde som rätt doft. Var det då så smart att lägga in det som störningsdoft på Täppas? Antagligen inte men samtidigt har jag inte tränat med thé på evigheter och jag var lite nyfiken på hur han skulle tackla det hela.
Det satte absolut griller i huvudet på honom men eftersom han fixade det redan på första träningspasset så kände jag att då kan jag lika gärna köra vidare med thé (väl medveten om att jag släcker ut den doften men det gör inget). Det han nu gjorde annorlunda mot normalt var att han vid varje pass luktade väldigt noga i de felaktiga théburkarna och han stannade inte upp vid eukalyptusen på första vändan. Men när han gick tillbaka så valde han alltid burken med eukalyptus. Han var liksom tvungen att kolla först vilka alternativ som fanns! När vi la in andra störningsdofter (t.ex. doftljus) blev det lättare för honom, då valde han eukalyptus redan på första vändan. 

Efter lunchen var det dags för inomhussök och vi fick inte veta var gömmorna fanns. Hunden skulle jobba okopplad och helt självständigt. Täppas fick söka av ett kök och hittade alla sina gömmor. Men på sista söket var han så trött att han parkerade sig i en hundbädd som stod på golvet haha =) Sen fick han ta paus och han sov i en halvtimme på sin filt.

Mot slutet av dagen fick han ett sista sök i förrådsutrymme och det gick galant, lite sömn gjorde susen.

På söndagen lärde vi in doften som gäller i klass 2, lagerblad. Vi fick även prova på ett tävlingsmässigt behållarsök från klass två. 12 behållare i olika utformning och material (glas, metall, plast) fanns utplacerade på golvet:


Jag startade Täppas som systematiskt började undersöka de olika behållarna. Han stannade lite extra länge vid alla plastbackar (han ägnar sig ju gärna åt massaker av plastbackar) men jag tyckte inte han markerade så jag hade is i magen. Han gick vidare och undersökte behållare efter behållare. När det bara var några kvar började jag fundera över om han missat doften. Men hur kan jag tänka så om min lilla vovve? När han kom till näst sista behållaren såg han väldigt bestämd ut och parkerade sig där. Kände mig säker på att han hade rätt och pekade ut behållaren för "domaren". Jajamensan, visst var det rätt ;) Hade det varit en riktig tävling hade han blivit godkänd.

Sedan fick vi även prova på ett tävlingsmässigt doftprov. Innan man får tävla måste man genomföra ett doftprov för att säkerställa att hunden kan hitta doften och är tävlingsklar. 12 kartonger fanns utplacerade och jag tänkte bara NEJ, inte kartonger! Täppas kommer döda dem... Men jag tror jag hade hjälp av att han var väldigt trött så det blev inget dödande. Däremot såg han väldigt förvånad ut över kartongerna, jag fick samma blick som första gången på fordonssöket - "ska jag söka HÄR?" Han luktar på alla kartonger men den femte i ordningen går han bara förbi. Det är inte likt honom, han brukar vara väldigt noggrann. men jag kan inte komma på någon annan anledning är ren och skär trötthet. Först trodde jag att den fjärde kartongen var rätt eftersom han stannar lite där men han gick ju vidare så det var bara att fortsätta. Hans markering, att bita i rätt kartong, är väl inte den snyggaste haha, men nu har han ju inte fått lära sig någon annan markering ännu ;) Man får inte belöna närmare än 20cm från kartongen men som ni ser får jag knappt bort honom från kartongen. Hade det varit på riktigt hade han blivit godkänd.



Vi avslutade med inomhussök där Täppas omgående hittade sin doft och ställde sig och fnös på gömman (en liten behållare på golvet under en stol). Totalt oengagerad i doften så jag blev lite paff. Jag vände mig om för att fråga mina kurskompisar om det inte var den som var rätt, jag hade kanske missuppfattat. Men nejdå, han hade dissat den rätta gömman! Tittar ner på Täppas som står och stirrar på mig (Täppas frågar aldrig om hjälp när han söker så även stirrandet tyckte jag var lite konstigt). Sen fnös han till igen, tog några galoppsprång bort och bet tag i behållaren, lyfte upp den och släppte ner den i golvet med buller och bång hahaha!! Så han visste ju var doften fanns men jag tror han börjat tröttna...

Utöver träningen med hundarna har vi dissekerat tävlingsregler (otydligare regler får man leta efter), pratat markeringar mm, mm. Så nu är det bara att träna vidare till nästa block i december.

Inga kommentarer: