fredag 21 april 2017

Smögen

Hela påskveckan tillbringades på Smögen. Första dygnet hade Atle nerverna utanpå i den för honom nya lägenheten men sen blev det bättre. Han fick främst vara på övervåningen då den branta hala trappan inte riktigt lämpar sig för honom just nu.

Balkongen var ett bra ställa att spana från även om vi måste jobba lite på att inte skälla på folk utanför.


Det blev promenader runt på ön och träning i att gå på Smögenbryggan bland allt folk. Det här med båtar längs bryggan var ju himla konstigt och spännande. Dessutom var ju båtarna förtöjda med kampleksaker (tampar i vår värld, kampleksaker i Atles värld) så jag hade fullt sjå att få honom med mig förbi alla kampleksaker =)

Träning i att gå på konstiga underlag. Här en sluttandes metallramp med svarta "gummisteg". Och kluckande vatten längst ner.


Atle älskar fisk och då är Smögen ett bra ställe att befinna sig på, nyfångad fisk i mängder kommer in med fiskebåtarna varje morgon. Han har mumsat torsk, kolja och räkor. Räkor is tha shit enligt Atle så nu vet jag vad jag ska ha för matbelöning i svåra situationer! Billigt och bra med färska Smögenräkor...

Lite utflykter blev det, Bua Hed har ni redan sett bilder från. Vi var även vid Ramsvikslandet men herregud, att promenera på klippor med den här hunden är ett projekt för att han inte ska slå ihjäl sig. Han skulle lätt kunna hoppa utför ett stup, rakt ner i havet eller försöka hoppa upp längs en brant klippvägg som det inte finns en chans i världen att han kan komma uppför. Lägg sen till en valps dåliga kroppskontroll på det... Puh! Klippor får vänta tills han blivit lite äldre. Vi testade även en slinga av Soteleden mest för att se hur det såg ut, men längre sträckor får vänta tills han är äldre. Någon runda i Kungshamns motionsspår blev det också.

Minivattenfall och drickapaus. Lite kanelbulle slank ner i magen också och när det var fikadags =)


Atle har suttit i båten och spanat runt men inte så mycket mer än så. Tyckte inte det var läge att dåna på med motorbullret (utombordare) efter en liten incident med fyrverkerier på påskafton. Helt oväntat, för det smäller normalt inte på Smögen vid påsk, brände någon av en tårta precis intill oss när vi skulle ut på en kort kvällskissning. Han kan absolut reagera på vissa ljud men brukar alltid ha förmågan att släppa det rätt omgående. Men det här var liksom ett fullskaligt fyrverkeri alldeles inpå och Atle blev jätterädd. Blir för invecklat att med en hundpsykologs analyserande beskriva hela situationen men det var INTE bra. Det slutade tack och lov ganska snabbt och jag lyckades faktiskt få honom att avreagera på plats med hjälp av kamplek. Men nu måste jag ta mig en funderare kring det här med ljud och jobba på det (som om vi inte hade nog med den sociala biten när det gäller rädslor).

Sist men inte minst var det även F1 i helgen, Bahrains GP. En F1 sändning tar upp till 3 tim och Atle har inte riktigt ro att softa så länge ;) Jag måste försöka installera en F1 knapp på jycken som gör att jag kan få fokusera på racen till 100% haha! Mentalt har jag börjat ställa in mig på Monaco nu, det är nämligen bara två race kvar innan det är dags weehaaa!!!

Det blev inga överdrivet spännande utflykter på hemvägen men det var nog så spännande att åka i snöstorm med sommardäck!

Inga kommentarer: