tisdag 16 maj 2017

Vårfin

Nu har Atle blivit vårfin och mina armar och rygg mår sådär lagom bra av all trimning... Slutade ju ta emot trimhundar för några år sedan (har endast några få klipphundar kvar) just för att jag fick för ont. Men, men, bara att gilla läget.



Måste säga att Atle är grymt duktig på timbordet vad gäller hantering och pälsvård och badandet går även det bra. Han fick tillbringa mycket tid på trimbordet som liten valp för att vänja sig och det har gett resultat. I början försökte han hoppa ner från trimbordet så snart han fick chansen, han försökte undvika pälsvårdsverktygen och bet efter dem. Nu går allt supersmidigt, han står eller ligger helt stilla oavsett vad jag gör. 




Har införskaffat lite nya pälsvårdsverktyg, det har hänt en hel del sedan jag köpte mina grejer för 14 år sedan. Det är inte lite grejer som behövs, det jag använder är: trimbord, sladdlös klippmaskin med två olika skär, en "vanlig" sax, en effileringssax, en skitsax till tassarna, underullsknivar i olika grovlekar och storlekar, karda, pincett, klotång, schampo och balsam för strävhårig päls mm. Och då har jag ändå bara det mest nödvändiga. Jag kan rekommendera Mandalay trimbutik, den är inriktad mot dvärgschnauzer.
Med tanke på pälsmängden ser det väl knappast ut som att en dvärgschnauzer kräver särskilt mycket pälsvård men där tar man fel. Det är läskigt många timmar som läggs ner på att hålla pälsen i skick, får se hur länge jag står ut innan klippmaskinen åker fram och jag rakar hela hunden...

Nu börjar jag få lite ordning på hans huvud också, jag och Atles ögonbryn är inte direkt bästa vänner. Beroende på vilken längd och form jag klipper dem i så beter de sig helt olika. Så jag håller på och provar mig fram till vad som är snyggast och smidigast och framförallt måste han ju se!

Det är inte lätt att få bra bilder på Atle, han är så mörk. Men den här bilden är jag jättenöjd med, det kanske får bli en tavla framöver =)


Atle Gollum Fagerman

Inga kommentarer: