söndag 4 juni 2017

Vasaloppsleden

Nu har det varit dött här ett tag, dels för att jag varit utomlands men även för att jag legat däckad i en fransk magsjuka. Rekommenderas inte.

Över långhelgen är jag i alla fall i Orsa. Hade tänkt mig en lättare vandring i Dalafjällen men dåligt väder och brist på ork efter magsjukan satte stopp för det så började klura över andra utflyktsmål. Det har ju blivit så populärt att vandra Vasaloppsleden och efter lite läsning om fina utsiktsplatser och stugor vid sjöar etc. så fick det bli en del av Vasaloppsleden vid Evertsberg. Vilken flopp! Rätt trist led måste jag säga... Nu är ju hela leden 9 mil och jag gick ju bara en liten del av den men jag fick knappast mersmak. Den är på tok för lättgången, går alldeles för nära den dånande bilvägen (eller varför inte den "exotiska" del som går rakt under kraftledningarna), ingen direkt speciell natur osv... Nej, jag fortsätter utforska vildmarken och fjällen häromkring istället!












Atle hade i alla fall kul när han upptäckte tjusningen i att proppa hela munnen full med fönsterlav och springa så fort man bara kan genom skogen =) Dessutom måste vi ta ett snacka om att spara på/fördela energin rätt - t.ex. behöver man inte spurta uppför branta uppförsbackar, bättre att spara på den energin tills man blir trött av distansen haha!

Inga kommentarer: