måndag 29 januari 2018

Städa

Håller på att lära Atle att städa, d.v.s. att lägga ett eller flera föremål i en korg. Vi har tragglat lite med apporteringen fram och tillbaka, han spontanbär mer än gärna och han har ganska stort föremålsintresse. Men att få till hela apporteringskedjan var ju en annan femma. Bara att shejpa på lite här och lite där så satt det till slut. När jag väl fått honom att börja gripa och bära så ville han bara ha föremålet för sig själv och vägrade komma till mig =) Nu har vi jobbat på avlämningen och han lämnar numera i handen. Med den biten avklarad kunde vi börja med själva städa tricket!

I början tyckte han att jag var dum som ställt något i vägen mellan honom och min avlämningshand men sen började han inse att föremålet skulle till just korgen. Fick dock byta korg efter ett tag, när han lagt föremålet i korgen så apporterade han hela korgen till mig. Det hade väl kanske kunnat vara en rolig twist på det hela men det spar jag till framtiden... Så jag gjorde det lite enkelt för mig genom att bara välja en mindre apporteringsvänlig korg.

Nu har vi en bra start på det hela, sen ska det läggas till fler föremål, korgen ska kunna stå längre från mig, tricket ska döpas etc. Ja, jag är lite disträ på filmen men jag hade halva mitt fokus på hundträningen och halva fokuset på vad som sas på rallyradion haha =)

Inga kommentarer: