söndag 9 juni 2019

Fjällväder

När jag började Atles "försäsongsträning" i mitten av mars så tänkte jag mig att första fjällvandringen skulle ske denna helg. Men fjällvädret ville annorlunda... Tors-fre höll vi oss i Orsa i värmebölja, det var inte vandringsbart i 31 grader. Igår åkte vi upp till Idre men trots att vi gick upp i ottan var det alldeles för varmt väl framme. Det blev en kort tvåtimmarstur med svalka i snö och vattendrag. Lite fail trail med andra ord men oavsett så var det väldigt härligt att bara strosa omkring i fjällen igen! Med vetskapen att heeeela fjällvandringssäsongen väntar framöver.

Sååå kul med snö! Alltså skaderisken när han racear runt på snö utom kontroll... Men ibland måste man bara få vara hund också =)

Den lurviga slyngeln skulle behöva bli av med lite päls =)

Nipfjället

Min favvobild från helgen. Här trivs han, i ödemarken =)


Det var överlag väldigt höga vattenflöden. Både i forsar, mindre vattendrag... eller som här, mitt på leden.


Sen åkte vi till den väldigt långgrunda Burusjön där han fick bada och svalka sig ordentligt! På eftermiddagen fanns inte mycket annat att göra än att hålla sig vid vatten så det bar av till den mysiga sjön jag upptäckte förra året. En fjällsjö med sandstränder mitt ute i ingenstans. Inte många som känner till sjön och så ska det förbli ;) Jag skulle ju såklart haft SUP'en med, varför hade jag inte det??

Burusjön

Den hemliga sjön =)

På kvällen hade jag tänkt mig en sval kvällstur på fjället men se det hade inte fjällvädret tänkt sig. För himlen blev allt mörkare och sen brakade ovädret loss med skyfall, hagel, snö och åska. Nähäpp, bara att hålla tummarna för söndagens väder som faktiskt skulle bli bra, svalt och mulet med lite lätt regnrisk. Imorse hade fjällvädret bestämt sig för 5 grader, moln/dimma och ösregn. Kyla och regn är en sak (hade både mössa, vantar och varm jacka med) men när man inte ens ser vart man går då finns det liksom ingen poäng med det. Så det bar av tillbaka Orsa =)

Inga kommentarer: