torsdag 3 oktober 2019

Grövelsjön - Lördag

Hoppsan, kom av mig lite i skrivandet men nu så! Lördag morgon blev det rastning vid stugan innan vi åkte för att köpa bullar vid fjällbageriet och ha med ut på turen. Sen utgick vi från Lövåsen med Lillvätteshogna/Onne Gealta som mål. Shit vad det blåste! Vek av från leden och gick oledat större delen, det går inga leder upp. Men det är väldigt lättvandrat så inga problem. På vägen passerade vi badsjön innan det började luta uppför. Väl uppe blåste det ordentligt och utsikten var fin även om det inte är så himla högt. Är nästan säker på att jag såg högsta topparna borta i Rondane! 

Off we go!

Nej tack, sa Atle. Och då vet man att det är kallt när han inte vill bada =)




Lite vind till så hade han blåst iväg som en drake i kopplet!

Atle mumsar kråkbär på sluttningen medans matte äter lunch.



Funderade över om vi skulle ta Djupgravstöten också för det var så himla fint väder, men beslöt att låta bli p.g.a. vinden. Då har vi nåt kvar till framtida turer också =)

På väg hemåt blev vi översprugna av en finsk lapphund. Min toleransnivå för lösspringande framrusande hundar är numera lika med noll och efter en snabb blick på kroppsspråk så beslöt jag faktiskt att ta till kängan vid hundens fösta försök att nå fram till Atle. Ett hundslagsmål på fjället är det sista man vill råka ut för... Hunden blev lite paff men gjorde minsann flera försök att nå fram till Atle. Till slut fick lapphunden syn på två andra hundar och drog iväg ditåt. Alltså vilket kaos! Vi befann oss liksom mitt i renbetesland med strikt koppeltvång. Såg tyvärr många lösa hundar och jag är bara rädd att det i framtiden blir totalt hundförbud i renområdena för att vissa oansvariga hundägare inte kan sköta sig =(

Jag kommer i fortsättningen ha med Dog Defense spray på vandring, än så länge har det bara varit lekfulla hundar som kommit fram (med visst undantag för den finska lapphunden) men en vacker dag är det en hotfull hund som kommer och då måste jag ha ett effektivt stopp.

Men nog om tråkiga incidenter! På kvällen blev det en lugn promenad i områdena vid stugan och solen sken som aldrig förr =) 

Inga kommentarer: