söndag 6 oktober 2019

Grövelsjön - Söndag

På söndagen var det kallt och regnrisk men det var ändå helt ok väder när jag gick upp. Beslöt att göra två kortare turer med en längre lunchpaus i stugan för att torka och värma sig, istället för att dra ut på en långtur.
Ska det regna finns också rätt stor risk för dimma så jag valde en led jag gått förut, upp till Jakobshöjden. Egentligen en rätt trist led men utsikten är fin! Skulle det där vara uppehåll och bra sikt tänkte jag sedan gå oledat längs kammen ovanför sjön.

Gick iväg och tänkte att det här är ju faktiskt förvånansvärt bra väder, sikten var bra och det var bara lite smådugg. Sen bara pang, på ca 20 sekunder kom dimman och all sikt var borta. Allt blev stilla och knäpptyst, som att befinna sig i en spökvärld. Inte en vindpust och jag var tvungen att säga nåt ord bara för att dubbelkolla att jag inte tappat hörseln =) Jaja, det var den utsikten men vi fortsatte i alla fall upp på Jakobshöjden. Jag kan områdena och hade givetvis karta och kompass om det skulle skita sig. Men någon oledad vandring längs kammen blev det inte, rätt poänglöst i dimman...


Fin start!

Sen var det kört...

Ripor

Uppe på Jakobshöjden, åh vilken fin utsikt haha!

Mindre dimma på lägre höjd


Vi gick tillbaka till bilen och åkte till stugan för att käka lunch och vila lite. Regnet började smattra mot taket och det kändes väl sådär lagom lockande att ge sig ut igen. Men med vetskapen att det här var årets sista chans till fjällvandring så kunde jag inte motstå en sista tur, trots skitväder. Det fick bli ytterligare en känd led, till Silverfallet. Parkerade bilen och funderade över hur man är funtad när man tänker ge sig ut i det här vädret med skymningen i antågande (pannlampan var nerpackad ifall att) Det regnade, blåste och var så pass dimmigt att man kunde glömma utsikten. Men inga problem att gå och halvvägs började det faktiskt lätta lite. Mötte inte en levande själ på den här turen, undra varför?!?




Norgegränsen




Så var årets vandringssäsong över, buhuuuu =( Nu sätter snön stopp framöver. Men det har blivit många fina turer och vintern kan ägnas åt planering inför nästa år!

Inga kommentarer: