söndag 19 april 2020

Vandringsprepp och fysutmaning

Årets vandringsplaner var rätt storslagna men just nu vet jag inte var de slutar... I början av mars började vi öka på promenadlängderna och gå i mer brötig terräng. När sen dundervandringen i Frankrike inte blev av i slutet av maj så behövde jag inte ha så bråttom, nästa mål var månadsskiftet juni/juli då jag ska till Jotunheimen i hela fyra veckor! Har planerat i minsta detalj och sett fram emot det här sedan juli förra året. Men just nu känns den här drömmen mer och mer avlägsen för varje dag som går =(

Har dock liksom lite tappat motivationen för vandringsförberedelserna när jag inte vet vad det är jag tränar inför. Är det krävande vandring i Norge? Eller några turer här och där i Sverige? Eller ska jag bara skita i allt och skippa årets semester, vara hemma och jobba hela sommaren?  
Men jag lever på hoppet om Jotunheimen och så länge det inte finns svart på vitt att man inte får åka i början av juli så är det bara att följa den ursprungliga träningsplanen så gott det går. Kängor och vandringsrygga är i Orsa så just nu kånkar jag omkring på en rätt oskön vanlig rygga (måste ju vänja kroppen vid att bära tungt). 


Turen häromdagen bjöd på årets alla väderlekar. Hann ta iaf en bild innan hagelskurarna började avlösa varandra =)

För att få lite mer inspiration och spark i baken så har vi precis startat en onlinekurs i fysträning, fyra veckors träning både för förare och hund. Det är inte fokus på kondition/uthållighet (gör inget, den biten klarar vi så bra själva) utan fokus ligger på styrka och smidighet. I varje övning tränar man tillsammans med hunden vilket är nytt för mig. Jag har ju mängder av fysövningar jag gör med Atle men då är det ju enbart han som tränas. Nu tränar vi samtidigt (vilket kräver ett visst samarbete haha) och det är väldigt skoj.
Nu är vi visserligen bara på första veckan men Atle klarar övningarna med lätthet, han är van vid svårare såhär i vandringsprepptider. Men matten däremot... uj, uj, uj. Det är ju helt klart så att jag lägger mest krut på att fysa Atle, mig själv har jag liksom glömt bort i det hela. Men nu ska det bli ändring på det! Vi kommer vara i toppform när det är dags för Jotunheimen ;)

2 kommentarer:

Linn sa...

Vad kul! Vem håller i den kursen? Jag försökte få klubben att arrangera något sådant, men just nu går det ju så klart inte,..

Susann sa...

Väldigt kul! Det är Maja Bohlin, Outdoor Dogs (Åre).