söndag 28 juni 2020

Duschfiasko

Har i veckan trimmat Atle och häromdagen var det dags för ett bad, eller dusch snarare. Normalt är det inga som helst problem men sen vi flyttade hit så har det inte gått helt smidigt. Han är inte på långa vägar helt trygg här ännu och dessutom blev han skrämd första gången han var i duschen. Jag skulle spola av benen efter en vinterslaskpromenad och medan han står i duschen satte byggarbetarna igång nån maskin under som gjorde att hela väggarna vibrerade men ett scary ljud. Sen var det liksom kört...

Vi tränar ju på duschandet men ibland måste det bli en riktig schamponering med allt vad det innebär och istället för att det ska bli krångel så tyckte jag att jag kommit på en smart tillfällig lösning! Skaffade en sån där skålformad lickimat med sugpropp, som man smetar in med t.ex. burkmat. Fäste den på duschväggen och tanken var att Atle skulle stå och slicka på den medan jag duschade honom:


Smart grej... eller?


Med facit i hand borde jag kanske kunnat lista ut att det inte skulle funka, jag skrev ju t.o.m. för ett tag sedan här i bloggen att det inte går att locka honom med godis för att få honom att göra saker han är tveksam till. Han knatade gladeligen in i duschen och började smaska men när jag började blöta ner honom blev det alldeles för stor konflikt i huvudet... Det blev helt klart för mycket att dels försöka smaska i sig den sinnessjukt goda burkmaten och dessutom försöka kontrollera vad jag gjorde för läskigt med badproceduren.
Ganska snart stod han i ett hörn och morrade, inte alls bekväm. Bara att plocka bort lickimatgrejen, går uppenbarligen inte att ta några genvägar kring det här. Hämtade lite vanligt godis istället och satt vid duschen tills han lugnat sig och då fick han lite belöningar, det var ju mumsigt. Sen började jag så sakta duscha honom, schamponera osv. Har han bara kontroll på vad jag gör och får beröm och belöning vid fint uppförande så går det ju, det är bara det att det inte fungerar lika problemfritt som tidigare. Är övertygad att vi löser det men lickimaten var helt klart inte rätt väg att gå för just Atle!

Inga kommentarer: