fredag 14 augusti 2020

Fysutbildning

Jag har ju alltid varit väldigt intresserad av allt som rör friskvård för hund. Är utbildad friskvårdsterapeut för hund och hundmassör och har flera påbyggnadsutbildningar som t.ex. draghund, balansboll och diverse foderföreläsningar. För egen del har jag haft väldigt mycket nytta av alla dessa utbildningar men det har i ärlighetens namn gått betydligt trögare på kursfronten. Intresset för friskvård hos den genomsnittlige hundägaren är inte vad det borde vara... I alla fall var det inte det för 6-7 år sedan när jag försökte fylla de olika friskvårdskurserna. Kanske var jag lite före min tid för jag har en känsla av att intresset är liiite större nu i alla fall. Kan i alla fall hoppas!

I våras hittade jag en utbildning hos "rätt" utbildare (OutdoorDogs och Hundsteg) som verkade så himla rolig, en riktig djupdykning i fysträning för hund  - PT Dog (Personal Trainer Dog). Fick för mig att den startade i slutet av juli och när jag i mitten av juli velat klart kring om jag skulle gå den eller inte (efter en ekonomiskt bedrövlig coronavår kanske det inte är jättesmart att spendera massa pengar) så insåg jag att den startat i början av juni. Neeeeej!!! Efter lite mejlande hit och dit fick jag hoppa på utbildningen ändå men istället för att, som alla andra, ha tre månader på mig för alla uppgifter så har jag drygt en månad. Inte. Alls. Stressigt. I stora drag handlar det om fem praktikhundar som vardera ska tränas vid tre tillfällen, en himla massa träningspass med egen hund, tre skriftliga tentor och ett flertal andra skriftliga och praktiska uppgifter. Joråsåatte... 

Denna utbildning går helt online, det blir väl så i dessa tider. Himla tur för mig att den är online, annars hade det inte gått med Atle. Så under ett år blir det nu fysträning för hela slanten, väldigt kul att gå en ordentlig utbildning igen! Oavsett vad detta ger i företaget framöver så tycker jag (och Atle) att sånt här är så sjukt kul att det är värt pengarna ändå. Och speciellt efter ett hemskt första halvår på 2020 så måste jag göra nåt skoj, annars blir jag knäpp. 
 
Första blocket handlar bl.a. om anatomi, muskler och styrketräning och för att kunna göra alla övningar med Atle har jag fixat ett tillfälligt hundgym här hemma. Atle är lyrisk! Men mer om det längre fram. Och lite komiskt är det att Atles smeknamn är Atleten just för att han är så jäkla atletisk haha =)


Yogamattor på golvet för bättre grepp och så en massa redskap. Snyggt? Nej, men praktiskt så att jag slipper släpa fram alla grejer fyra dagar i veckan i fyra veckors tid.  
 

Inga kommentarer: