onsdag 5 augusti 2020

Storådörren

Som jag hade väntat på lämpligt väder för den här turen, inte regn för att det skymmer sikten och inte för kraftig vind för då går det inte i just det här området. Och nu var det bara två dagar kvar att välja mellan, ingen av de dagarna uppfyllde väderkraven. Så det vara bara att chansa men med 18 sekundmeter i byarna nere i dalen så var det här ett tveksamt projekt... Och när jag packade ihop öppnade sig himlen och släppte ner ett mindre skyfall. Arg som ett bi slängde jag in allt i bilen och åkte iväg ändå, det var så konstigt väder här så det skulle lika gärna kunna vara uppehåll dit vi skulle, det var en bit bort.

Åkte mot Lunndörrsfjällen, men svängde av strax innan. Och guess what? Inget regn alls. Här var det ca en mils grusväg till parkeringen. Första 4 kilometrarna var ok "väg" eller snarare två hjulspår i marken med högt gräs i mitten =) De sista 6 kilometrarna vete fasiken om det kan kallas väg och det är exakt för såna här strapatser jag har den bil jag har. Tror inte jag körde mer än 7-8 km/h för att vägen var så dålig, kurvig och stenig. Det tog sin lilla tid och jag hoppades att jag inte skulle få möte för då skulle någon bli tvungen att backa några kilometer hehe. Men det verkade inte vara några fler som hade samma planer som jag och vid slutet av vägen stod bara två ensamma och skitiga terrängbilar på parkeringen.

Klev ur bilen och då kom nästa smocka, ett moln av mygg attackerade. TROTS den starka vinden. Tittade upp mot himlen och insåg att regnet jag kört igenom nu var på väg häråt. Jamenvisst. Tack och lov kom det i rasande fart så det var bara att hoppa in i bilen och vänta ut det. Sen bar det iväg genom ett litet fäbodområde och över Storån och vidare in i granskogen, där det sluttade uppåt. Här blåste så pass att myggen faktiskt försvann men jag insåg också att när vi skulle komma upp på kalfjället så skulle det bli kämpigt med vinden. Gick vidare och efter ett tag visade sig en helt galen fin regnbåde!




Jättefint område här. Vi tog oss över flera vad som nog kan vara kämpiga under våren med all vårflod. Herregud vad det blåste och dessutom såg det ut att vara oväder på ingång bortifrån själva Storådörren. Anledningen till att jag inte ville ha den här vinden på den här turen är att u-dalar som t.ex. Storådörren gör att vinden pressas samman och blir väldigt stark.





Storådörren





Vi gick vidare och jag tänkte att jag måste bara gå liiite till men uppe på ett krön där fjällbjörkarna tog slut insåg jag att nej, vi kommer aldrig hela vägen fram. Skulle vinden öka mer kändes det som att man skulle flyga iväg. Besegrad av vädret. Igen. På BÅDA önsketurerna. Men, men, det är helt klart ett område att komma tillbaka till. Jag ska både in i u-dalen och upp på det östra fjället, Nörder-storådörrfjället. Det får bli en framtida historia =)

Dagen därpå, sista dagen, öste regnet ner så jag gav faktiskt upp och åkte till Orsa en dag tidigare än planerat. Fick en dag extra där innan det var dags att rulla hem, sista dagen på semestern.

Inga kommentarer: