tisdag 24 november 2020

Vi tränar vidare

Momenten upp till Advanced Trick Dog kunde vi nästan filma på befintliga kunskaper (bortsett från backa) men nu på nästa nivå, Expert Trick Dog, så tog det tvärnit haha =) Men det är roliga moment så vi tränar på och har snart fått ihop de 5 moment som krävs.

Dels har han lärt sig att lägga en rund liten "boll" i en basketkorg, det gick hyfsat lätt då det trots allt påminner om att städa leksaker i en korg. Lite mer precision krävs här då nätkorgen inte är så stor men det gick fint till slut! Och jag kan ju faktiskt lägga upp klippen oredigerade via you tube, tills jag har hittat nåt smidigt sätt att redigera då jag egentligen tycker att det blir snyggare =)




Doftprov har vi också filmat, d.v.s. han söker av 6 behållare och visar var eukalyptusdoften finns. Men jag orkar inte lägga upp filmer på allt ;)

Sedan valde jag ett tricket "pensel" som beskrivs såhär lägga tillbaka penseln i en målarhink. Det är ju typ som städa tänkte jag så det borde inte vara alltför avancerat. Men det var det haha! Herregud så äckligt att apportera penseln tyckte Atle, blä och fy. Dessutom måste den vinklas på rätt sätt för att hamna i målarhinken som dessutom luktar av intorkad målarfärg. Atle är känslig för dofter han inte tycker om, går vi t.ex. förbi någon som röker så nyser han flera ggr och likaså om det kör förbi en moppe som stinker avgaser. Går vi förbi någon som luktar starkt av parfym får han också en nysattack ;)
Två dagar kämpade vi med detta tills matten var helt nöjd och la upp filmen. Bara för att få till svar att det inte är korrekt utfört??? Lägga tillbaka penseln i en målarhink ska jag alltså förstå att det betyder hunden duttar färg/målar med penseln på en tavla för att sedan lägga penseln i hinken. De höll iof med om att det var en otydlig beskrivning (nähä!?) så nu är beskrivningen ändrad. Men att låta Atle (inklusive allt skägg) kladda med målarfärg känns som århundradets sämsta idé (ser mig själv behöva kleta in hela hunden i lacknafta för att få bort färgen) så vi började om med annat moment istället.





Vi valde då "distansarbete", att utföra 6 olika beteenden på 3,6 m avstånd från föraren. Valde 6 beteenden jag vet att han kan bra och det gick fint upp till 1,5-2 m avstånd sedan stötte vi på patrull och fick stegvis smyga upp avståndet. Idag filmade vi och enligt mig bör det bli godkänt. Jag valde snurr, böj, sitt, ligg, sitta fint och städa. Detta trick gjorde jag lite snyggare än vad som krävs, man får använda både röst och handhjälper och man får gå till hunden och belöna efter varje moment. Men detta moment finns även med i nivån Fenomenal dvärgschnauzer och då är det endast röstsignal, max ett handtecken och ingen belöning mellan momenten. Så jag slog två flugor i en smäll genom att välja den lite mer avancerade varianten.


Nu har vi alltså två moment kvar, ett är under inlärning (nytt för både mig och Atle)  och sen återstår det att se vad det sista blir.

Inga kommentarer: