söndag 17 oktober 2010

SM i barmark

Igår morse bar det av till Hemus utanför Mora och barmarks SM! Ska kanske förklara lite kort vad det är om man inte är insatt i drag. Barmark innehåller lite olika klasser. T.ex linlöpning där man springer med en hund kopplad till ett midjebälte. Man kan köra kickbike med en eller två hundar och man kan cykla med en hund. Tre eller fyrhjulsvagn kan man också köra med olika antal hundar. Inom dessa klasser finns olika klasser beroende på vilken ras man har, men alla raser får delta. Ibland är det uppdelat på herrar och damer och olika åldrar.

I barmark är det främst korthårig vorsteh och siberian husky samt blandraser med vorsteh/husky/vinthundsraser. Det var även ganska många samojeder och malamutes. Bruksraserna fanns med och så några udda raser (iaf i draghundssammanhang) t.ex. pumi, springer spaniel och schipperke.

Det är rätt kul att stå och titta på hundarna innan start, de beter sig så olika beroende på ras. Vorsthrarna är värst. De är helt galna, hoppar och skriker högt av iver att ge sig iväg. Kan faktiskt inte vara hälsosamt att gu upp i sådan stress. Är rätt säker på att de hundarna skulle göra mycket bättre tider om de inte gjorde av med halva sin energi redan innan de ens startat. Men det häftiga är att när de väl kommer fram till startlinjen så står de blickstilla, totalfokuserade och inväntar startkommando.
De polara raserna är mycket lugnare innan start (visst finns det undantag) utan att på något sätt ha mindre förväntan på det hela.

Målgången är också kul att se. Många hundar springer saktare och saktare när de ser målet, de vill inte att det ska vara slut på det roliga , de vill fortsätta springa :) Det är alltså något som måste tränas, att ha full fart ända in i mål.

Vid startområdet.

Kickbike 2-spann

Som i alla hundsporter råder delad syn på hur hundar ska behandlas men den här vovven blev väl omhändertagen av sin förare :)

Vagn 4-spann




Ja, det här gav ju mersmak. Tyvärr. Vad skulle jag dit och göra?!? Känns som att kickbike 1-spann skulle passa mig bäst. Dock känns det lite sent att börja träna detta med Täppas senior 7,5 år.. Visserligen är han i väldigt bra form för sin ålder men jag vet inte. Så det blir väl nästa hund då. Frågan är bara vilken ras som passar för drag (barmark och nordisk stil) och som även passar mitt övriga liv och de krav jag har på min nästa hund. Svaret är lätt! Ingen..



*Skriver upp på önskelistan*

2 kommentarer:

Linn sa...

Jag känner en flatt som drar matte i kickbike ;)

Susann sa...

Fuuusk!! Om den är borta ur förrådet en vacker dag så vet du var du ska börja leta.. Inte för att vi är klara med skämmas-utmaningen men jag har förslag på nästa: delta i liten lokal dragtävling nästa år?!? Haha, vet inte om jag menar allvar med detta men tanken slog mig =)