lördag 16 april 2011

Nosaktivering

Startade helgkurs i viltspår imorse och vi började med att gå rakt på tre älgar i skogen. De låg och softade i morgonsolen och tänkte minsann inte flytta på sig! Så det var bara att tänka om och välja annan plats. Vill ju inte ha sällskap av älgar i spåren... Bilder kommer på vovvarna imorgon.

På eftermiddagen tog jag med Täppas till skogen för att gå promenad och ÄNTLIGEN köra lite nosaktivering.

På väg till skogen

Började med att leta efter kotten med min doft, plättlätt. Sedan la jag ett spår och medans jag väntade på det så förberedde jag ett godisträd. Inte för att han får ut något av godisträden men jag ville ha det som störning medans jag körde lite bakdelskontroll. Japp, han hade riktigt svårt med koncentrationen, dock inte p.g.a. trädet utan av spåret som han visste var det var... Tog säkert 10 min innan han var på banan och kunde flytta sig i olika vändningar. Sen fick han godisträdet som belöning och medans han glufsade i sig godbitarna så sneglade han bort mot spåret. Hade jag sagt "varsågod" i det läget hade han skippat godisträdet och dragit på spåret ;) Tyckte han var alldeles för laddad för att ta spåret så det blev lite passivitet innan han fick starta. Det gick galant!

Tar väl i om jag säger att han är lugn men han sitter ner iaf ;)

Sedan vallade jag av en uppletanderuta och placerade ut tre leksaker. Det här med uppletande har vi ju inte tränat så mycket så han blir faktiskt lite förvirrad när jag skickar honom. Han vet att han ska leta efter något men springer mest omkring, han har ingen direkt plan... Han hittar visserligen alltid men det är mest för att han "råkar" passera i närheten och då känner doften. Men det är ju bara i aktiveringssyfte så jag orkar inte lära in något sökmönster.


Hmm... kan det vara något här?

Avslutade med lite skritt i risig terräng, hopp över stockar, balansgång mm. Jag vill ha tillbaka hans muskler!!! Har inte vägt honom men man kan se med blotta ögat att han gått upp i vikt :)

Inga kommentarer: