torsdag 31 maj 2012

Formel 1 i Monaco 2012

Skulle kunna skriva metervis om F1-racet (och har ju redan trakasserat en del av er på FB) men det får bli en kort sammanfattning =)
Landade i Nice i lördags morse och såg banan i Monaco när vi flög in över kusten. Kvalet "såg" jag på TV, eller rättare sagt försökte lyssna mig till på rosslande franska (det var ingen bild, F1 kanaler strular tydligen inte bara i Sverige...) Det gick iaf sådär och det blev startplats 8 för Kimi Räikkönen som jag hejar på (kör för Lotus).

På söndagen bar det av till Monaco och det var mer folk än någonsin, troligtvis p.g.a. av att det var 70-års jubileum. Jag satt som vanligt på läktaren K High, där ser man bra! Bakom ryggen är dessutom start och mål rakan och ni kan ju tänka er ljudet när 24 F1-motorer startar och drar iväg precis samtidigt! Det ljudet kan jag leva på länge =)

Starten höll på att ge mig en hjärtinfarkt när jag såg på skärmen att en Lotusbil tabbade sig rejält, snurrade och blev stående. Det är inte helt lätt att se skillnad på två nästan exakt likadana Lotusbilar men tack och lov var det Romain Grosjean, Kimi's teamkompis så ingen fara på taket =) Safetycar blev det iaf eftersom Maldonado fick sig en ofrivillig flygtur när hans bil blev påkörd av Grosjean, men sen flöt racet på ovanligt bra.

Kimi Räikkönen


Bitvis var det riktigt spännande och tätbilarna jagade varandra större delen av racet. Flera av förarna gjorde bara ett depåstopp, däribland Kimi och det frestar på däcken som sjutton (såg däcken efter racet, de var nerslitna till max) det var dessutom i ett skede av racet där det förväntades regn så teamen ville inte ta in bilarna för däcksbyte innan man visste villken typ av däck som skulle på bilarna... Nu blev det inget av just det regnet så det loosades mkt tid på att åka omkring med slutkörda däck.
Sprillans nya F1 däck!
Regnet kom istället mot slutet, de sista 12 varven regnade det ganska mkt. Jag blev mer och mer dränkt (de där jäkla bergen har en tendens att trolla fram regnmoln) och vissa gick ner från läktarna och ställde sig bakom dem, hallå prioriterar de att hålla sig torra framför att se de sista varven i ett F1 race??? Folk är roliga...

Det var ett bra och spännande race även om det resultatmässigt inte var något bra race för Räikkönen (9:a av 24 startande men bara 16 tog sig i mål). Vann gjorde Mark Webber (kör för Red Bull Racing) från Australien, två kom Nico Rosberg och trea Fernando Alonso.

Halvt dränkt var det sedan bara att vänta på att bli insläppt på den heliga marken och gå omkring på banan. Hittade rätt snabbt den finfna Lotus lastbilen som väntade på att bli lastad.
.

Var tvungen att plocka lite gummirester från däcken (dyrbara fynd haha) och funderade sedan på att sätta mig på curbsen och vänta till nästa år. Kruxet var bara att de kom för att montera ner curbsen så det blev inget av den planen... Kanske ska sadla om och bli F1 fotograf, då kan jag åka runt på alla race =)



En film med highlights från racet, dessutom med min favvolåt för närvarande, kan kombinationen bli bättre?!?

Inga kommentarer: