torsdag 8 november 2012

Treat Toob

Ibland kan jag bli liiiite frustrerad över att jag kan köra så korta och få träningspass med Täppas (iaf när det handlar om shaping). Magen fixar ca 0,5 dl torrt torrfoder innan han blir besvärad/får ont. 0,5 dl är ca 35 bitar, alltså 35 klick... Hur långt kommer man på det liksom??? Uppblött kan han äta hur mkt som helst men hans foder blir "gröt" när det blöts upp. Det blir alltså halvt omöjligt att kunna ta en "bit" och ge honom.

Men så i helgen fick jag tips av Sara om denna smått fantastiska "Treat Toob".



En tub tänkt för just kladdigt hundgodis. Många använder ju mjukosttub men även om jag hade kunnat ge mjukost till Täppas så är ju de där tuberna jättestora och klumpiga att ha med sig. Denna tub kan fyllas med t.ex. mjukost, leverpastej, mixad köttfärs/burkmat eller annat. Jag gör så att jag blöter upp hans mat och kör den i mixern då blir det perfekt konsistens och sen kan vi täna så mkt vi vill =)

Tuben är jättesmidig, ca 10cm. I locket är det en "silikonfilm" som bara släpper ut lite grann av innehållet, det gör även att tuben omöjligt kan läcka.

Visst är det kanske lite knepigare att använda denna tub än att ta en torrfoderbit och slänga till honom men hellre lite knepigt än ingen träning alls! Och jag måste säga att jag är glad över att ha en hund som tycker det är värt att jobba för sojabönskladd ;)

Inga kommentarer: