När första sträckan Lesjöfors kördes så hörde jag på rallyradion att Hirvonen rullat sin bil ett varv redan i första kurvan (kan ses HÄR). Han landade visserligen rättvänd men fick skotta fram bilen vilket gjorde att han tappade 24 minuter och därmed var hans chanser att vinna rätt körda i botten. Synd, Hirvonen är duktig och borde varit med och kört om segern. Östbergs motor överhettade rejält och jag tänkte att de får liksom inte bryta nu innan jag ens kommit fram och sett dem iaf en sträcka!
Den här bilen har rullat ett varv i skogen men det syns knappt. Hirvonen såg iaf lagom glad ut... |
Ogier! |
Bilarna uppställda innan de ska in för service. Från vänster: Neuville, Hänninen, Latvala. |
Sen åkte vi vidare till Vargåsen och det berömda hoppet vid Colin's Crest. Därifrån bar det av ner till Karlstad för att se racet inne på travbanan. Ogier som kört klockrent hela dagen, höll på att braka rakt in i betongmuren i en kurva men redde ut det på något sätt. Vid fredagens slut ledde Ogier med 31 sek före Loeb, tätt följd av Latvala och Östberg. Med två fransmän i topp var jag rätt glad för alla års franskaplugg =)
Neuville på travanan. Han kör bra men kan ännu inte riktigt mäta sig med de allra bästa. Men vänta bara några år så kommer han definitivt vara med och slåss om segrarna. |
Vid lunchtid blev det en till tripp till serviceplatsen där SVT nu börjat haja poängen och intervjuade Ogier, bra där!
Därefter blev det en lång och kylig väntan på dagens sista sträcka Hagfors Sprint. Gillar den sträckan eftersom man ser bilarna under så lång tid. Vann gjorde Loeb, tätt följd av Ogier. Efter lördagen ledde Ogier med 26 sek före Loeb.
Min kamera la av i kylan men det gick att filma. Filmen nedan visar regerande (niofaldig) världsmästaren Sébastien Loeb inne på Hagfors Sprint, sista gången någonsin. Han lägger av nu men kör i år en avskedssäsong innehållande 4 race, ett av dem var såklart Rally Sweden!
På söndagen åkte vi ända in i Norge för att se två sträckor i Kirkenaer. Alltid kul med nya sträckor! Förarna hade lite paus mellan sträckorna och passade på att gå runt och bli intervjuade, äta lunch och prata med fansen. Häftigt att de tar sig tid! Lyssnade på Latvala som var imponerad av de svenska och norska fansen som trotsade kylan och stod ute vid sträckorna oavsett väder (japp, men man får betala för det efteråt i form av dunderförkylning). Det var riktigt kallt, blåste och snöade, alltså äkta rallyväder =) Henning var lika förvirrad som vanligt, Mads Östberg (från Norge) slets mellan de norska journalisterna, Loeb gick som vanligt omkring med en kaffekopp, Hirvonen hade gått upp i rök och lika dött som det var runt Ogier i fredags lika mycket kaos var det istället nu.
Vilken fiiiin rad av WRC bilar =) Känner igen varenda en. Kanske dags för rallyavgiftning ;) |
Från vänster: Ingrassia (Ogiers kartläsare), Ogier, Latvala. |
Sébastien Loeb |
Ogier på sträckan SS20 Kirkenaer 2. |
Sista sträckan, Torsby, var en så kallad "power stage". De som kommer topp 3 på den sträckan får extra VM-poäng så de förare som inte har något med segern att göra brukar satsa rejält för att eventuellt få någon VM poäng. Förarna som har chans på seger i racet brukar inte vilja chansa. Ja, alltså i vanliga fall... För denna gång vann Ogier både Rally Sweden OCH powerstagen, precis så det sa se ut =)
Vinnare av Rally Sweden 2013! Till vänster kartläsare Julien Ingrassia och till höger föraren Sébastien Ogier. Den andra icke skandinaviska föraren någonsin som vunnit Rally Sweden. |
Slutresultat:
1. Sébastien Ogier, Volkswagen
2. Sébastien Loeb, Citroën
3. Mads Östberg, Qatar M-sport
4. Jari-Matti Latvala, Volkswagen
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar