fredag 22 augusti 2014

Ryggkoll

Nu har Täppas fått hela kroppen granskad under lupp =) Det är inte själva ryggen som är problemet utan en låsning kring den högra si-leden med väldigt spänd muskulatur. Det är en led mellan korsbenet och en del av höftbenet (blanda dock inte ihop det med höftledsproblem som är en helt annan sak). Det är ju där jag varit och petat själv men inte hittat exakt rätt. Nu vet jag var jag ska känna, man måste liksom "gräva ner" fingrarna för att nå på djupet och hitta rätt.
Det stämmer bra eftersom det är just höger bakben jag stört mig på, det har inte alltid det rörelsemönster jag vill att det ska ha (om man tittar noga), i alla fall inte i terräng som kräver lite balans.

Vad beror det här på då? Ja, det är ju omöjligt att säga. T.ex. kan det vara så att han felbelastat sig under den tid han hade ont i tån. Pankreatiten har säkert gjort att han spänt sig p.g.a. smärta, det har ju tidigare skapat spända muskler hos den här herren. Dessutom har han varit väldigt inaktiv under en lång period, jag tror faktiskt aldrig att han varit så otränad som han är nu (min trasiga fot i våras, en ond tå hos Täppen, en ovanligt varm sommar och nu senast pankreatiten). Tillslut "rostar" ju kroppen igen liksom. Sen kan ju pålagringar vara en orsak och det kan bara en röntgen ge svar på. 

Vad gör vi åt det? Först och främst laser för att bryta låsningen och mjuka upp musklerna ordentligt. Sedan gissar jag på att rörlighetsträning kan bli aktuellt (roliga övningar) för att återfå en full rörelsebana och se till att musklerna inte återgår till att bli spända. Simning är säkerligen helt perfekt men jag känner att jag måste ta ett snack med Herr Badkruka först i så fall ;)
Blir det inte bättre så är det röntgen som gäller. Blir det bättre men sedan kommer tillbaka så blir det också röntgen. Det är bara det att jag drar mig för att röntga då magen ska fastas inför sederingen vilket inte är helt lyckat. Senaste gången han röntgades var för tre år sedan. Då syntes ingenting men det kan ju ha poppat upp saker sedan dess.  

Jag känner mig ändå ganska lättad, det kunde varit värre. Det här kan vi med största sannolikhet få ordning på =) Och tån är helt friskförklarad, inga konstigheter där!!

Inga kommentarer: