fredag 26 september 2014

Friskvårdsterapeut, sista blocket

Ett år går snabbt och förra veckan avslutades friskvårdsutbildningen. Lite trist att allt är över men samtidigt otroligt skönt att inte ha allt plugg hängande över sig.

Nu kan jag väl inte i detalj beskriva slutproven med det var ett praktiskt prov och ett teoretiskt. Det praktiska provet gick ut på att visa massagegrepp, sretchpositioner, peka ut muskler, kroppsdelar osv. Det gick bra och jag blev godkänd!! =)
Det teoretiska provet var ett prov som hette duga. 20st A4 fullsmockade med frågor, tror det tog 2,5 tim att skriva. Jag fick på riktigt kramp i armen efter ett tag, det var rätt utförliga svar som skulle plitas ner. Överlag kändes det bra men det som oroar mig är en dundermiss från min sida. Jag hade totalt missat att plugga på infon från en föreläsning då jag inte var med (hemma med en sjuk Täppas förra hösten) och jag hade helt glömt bort att skaffa mig anteckningar från den föreläsningen. Så det var ju bara att lämna blanka svar på många av de frågorna =( En del av frågorna kunde jag ju använda lite sunt förnuft och svara på ändå men jag vill nog inte veta hur många poäng jag tappade där... Nu är det bara att vänta på resultatet, det får vi om några veckor.

I övrigt innehöll sista blocket fördjupad näringslära, fördjupad fysträning och pulsmätning. Pulsmätningen tänkte jag skriva lite mer om framöver för det var väldigt spännande och jag ser faktiskt fler användningsområden än just inom fysträningen.

Pulsmätning på en schäfer i WTM (water treadmill)

Inga kommentarer: