torsdag 13 juli 2017

Fästingplågan

Atle får mängder av fästingar. Inte här uppe i Orsa, men hemma. Min förhoppning var att han inte skulle få så många och att jag skulle klara mig med huskurer och en genomgång med en tät karda efter skogspromenader men icke. Jag hatar verkligen alla giftpreparat men han får faktiskt för många fästingar för att det ska vara ok att inte ha på starkare grejer.

Dessutom får han sådana besvär där fästingarna suttit. Normalt blir det ju en liten knöl/bulle som lägger sig på några dagar. Men ca en vecka efter att jag tagit bort en fästing så blir det som en liten böld som växer och till slut spricker och vätskar sig. Från det att jag plockat fästingen till det att bölden läkt ut helt tar det väl 3-4 v. Inte ok!

Just nu har han haft två sådana bölder som suttit mindre bra till. En precis intill ögat, det har varit ett jäkla pyssel att hålla det rent och i schack för att den inte skulle störa ögat för mycket. Just nu har han en böld mellan tårna, den skaver varje gång han går och det blir ju svårläkt då. Inte kan han låta bli att slicka heller så nu har han krage på sig och tycker extremt synd om sig själv =(


Så det är bara att gilla läget och köpa gift, blä! Jag har genom åren sett vilka biverkningar de här preparaten kan ge så det tar verkligen emot... De tabletter som ges i magen går fetbort, att riskera en magkrasch med påverkan för all framtid finns inte på världskartan. Då återstår halsband eller spot-on. Efter lite funderande valde jag Seresto halsband. Min tanke är inte att han ska ha det på sig jämnt, dygnet om. Nej, jag vet flera som har det på varannan eller var tredje dag och det ger fullgott skydd ändå. 


Det känns så bra att läsa på förpackningen att "Denna produkt får inte släppas ut i vattendrag på grund av fara för fiskar och andra vattenlevande organismer" och "Husdjur som använder halsbandet bör inte sova i samma säng som sin ägare." Känns verkligen bra att preppa sin hund med det här =)

Jag hoppas kunna prova mig fram till någon fungerande huskur framöver men tills dess så får det blir såhär.  

Inga kommentarer: