tisdag 8 mars 2022

Sportlovet

Var ju i Orsa under sportlovet och där var det i alla fall snö så man fick lite vinterkänsla. Här hemma är det ju vår? Atle fick testa att dra kicksparken, eller snarare springa framför den. Det här är ju inget han gör ofta så därför har han heller inte rätt slags utrustning för det (försök förresten hitta dragsele och tunna expanders passande 7-8kg hund...). Men signaler från vardagen, eller snarare vandringarna har vi iaf som även funkar i dessa sammanhang. Lyckades inte få in filmklippet hit men lägger in en länk. Sparken är helt omöjlig att svänga med så det bästa är att köra på vägar men där var det ren isgata så det fick bli skoterspåren. Inte helt lätt att filma och jag är så fokuserad på att han ska ta spåret rakt fram att jag inte har koll på sparken som hamnar utanför spåret i mjuksnön och håller på att välta. 

https://youtube.com/shorts/1ASVnYwnAZg?featu

 


Lilla Orsa har ju fått en hundhall som jag var tvungen att testa. Visserligen bara 100 kvm men ändå. Inomhusmiljöer/hallar är inte Atles starka sida, när det är hundar och/eller människor där inne. Här hemma finns det ingen hall inom rimligt avstånd där man är helt själv, det är alltid någon slags verksamhet intill och det går inte. Men här var vi i alla fall själva i hallen och det hade nog inte varit några större problem (såhär många år senare) om det inte varit för speglarna som jag faktiskt inte hade en tanke på att han kunde reagera på. Hemma har jag flera speglar i Atles nivå och det har aldrig varit några problem men här var det så stora ytor med speglar att jag inte tror han förstod att det var just speglar. Han såg alltså en människa och en hund inne i hallen (d.v.s. han såg sig själv och mig) och flippade ur... Bra start!

När han väl släppt speglarna var ju stressnivån liiite högre än vad som egentligen var lyckat men körde några NW sök för att tagga ner. Sen lite rallymoment, lite vila, lite utforskande av skrymlsen etc. Hallen får plus på underlaget (agility matting) och timpriset men minus för att det inte fanns någon utrustning att låna, bortsett från två lydnadshinder och fyra koner. Det hade väl iof varit lätt ordnat att ta med sig egna grejer men de fanns ju 35 mil bort...

Speglarna syns längst bort i bild. Alltså jag klagar inte på speglarna i sig, tvärtom, det är bara min hund som har vissa issues.  


Lite ont om bra ställen att fästa behållaren men den här kranen var magnetisk iaf!


Det ynka behållarsök jag lyckades åstadkomma


Springa (flyga?) runt med leksaken måste man få göra också!



Annars blev det mest slappande och promenader i solen, för fint väder var det även om det var glashalt överallt.





Sen tar ju loven slut alldeles för snabbt och nu är det fullt ös igen =)

Inga kommentarer: