fredag 30 september 2022

Femundsmarka - Rundhögda

Efter Funäsfjällen var jag hemma några veckor men helgen som var bar det av igen, denna gång till Femundsmarka Nationalpark i Norge. Kom upp i fredags till stugan i Grövelsjön och regnet skvalade på bra så jag skippade den tänkta kortturen på kvällen och nöjde mig med promenad i stugområdet för att sen hämta pizza hos fjällbagaren.

På lördagen stod Båthusberget högst på önskelistan, har sett fram emot den turen så länge nu. Men fjällvädret ville annorlunda, det bara vräkte ner och så skulle det fortsätta hela dagen. Åkte ändå till Båthusberget för att kolla läget men näe, toppen var dold i moln, finns liksom ingen poäng med en brant slipprig tur när man sen inte ser något på toppen =(

Båthusberget, någonstans bakom molnen.


Jahapp, nähäpp. Plan B då med andra ord. Det var att skippa topptur och gå i ett område jag känner till, då gör det inte så mycket med dålig sikt. Kruxet var bara att det regnade så mycket att jag fick sänka farten på 80-vägen trots att vindrutetorkarna gick på max haha, regn var en underdrift, det här var skyfall.
Parkerade vid samekåtan (som inte längre finns kvar?) och spanade åt det håll jag skulle. Det var lite bättre sikt här faktiskt. På med alla kläder, dubbelkolla att allt som behöver ligga vattentätt gör det och sen regnskyddet på ryggan. Och dubbla täcken på Atle.

Har inte så mycket bilder från första biten, det var mest vatten som rann på marken, vatten som rann från himlen, vatten som rann nerför luvan. Det kändes lite såhär:



Insåg till slut att det nog är mindre blött utanför leden så vi sneddade lite och tog sikte mot Store Lifjellet. Där finns sedan en liten dalgång innan Rundhögda tar vid och där tänkte jag gå in och sen runt Rundhögda. Jag fasade lite för det klafsiga parti som normalt är väldigt blött även i torrt väder. Det var inte bättre nu om man säger så. Ju högre upp vi kom desto mer tilltog vinden och det regnade för omväxlings skulle på tvären istället för rakt ner. Omväxling förnöjer sägs det.










Efter ett tag tornade Rundhögda upp sig, en fin liten topp. Topptur är alltid mer kul än att gå nedanför... Och det var lite kallt (5-6 grader) så man får ju upp värmen om man går uppför =) Bara det att det blåste massor nu så det skulle inte vara så trevligt där uppe. Ok, let's do this!


Rundhögda. Fick jag inte höstfärger i Funäsfjällen så fick jag det nu!

Styrde om kursen lite och tog sikte på Rundhögda. Det började lätt uppför och blev sedan allt brantare, med flera småtoppar som delmål att pausa vid. Nu började vi få upp värmen också!


Här börjar det slutta uppför


P.g.a. regn och blåst har jag inga bilder förrän här nära toppröset, det finns gränser för hur ofta man vågar ta fram och vattenskada kameran.


Toppröset på Rundhögda!


Notera den milsvida fina utsikten över topparna i Femundsmarka!


Det är så hälsosamt och stärkande i fjällen.... Trallalallalaaa...


Vi blev inte långvariga på toppen utan gick ner en bit för att mumsa topp-plopp och fylla på lite energi. Ser plötsligt Atle titta bakom mig och börja via massa osäkerhetssignaler, vänder mig om och hajar till för där står... Nipgubben (den lilla gubben som står som staty på Nipfjället i Idre) himself? Kan tycka att det är lite märkligt att det står en man några meter bakom mig, utanför leden, helt knäpptyst. I en utstyrsel som hämtad från historieböckerna. För att göra en lång historia kort så visade det sig att han under 15 års tid guidat i Jotunheimen så jag passade på att få massa turtips utöver de vanliga man läser om. Sen, lika snabbt som han dök upp, försvann han i dimman igen...

Fyra timmar efter att vi lämnade bilen så var vi tillbaka på parkeringen igen. Man kan ju fråga sig varför vi över huvud taget skulle ge oss ut men vi hade bara två dagar på oss och det är ju ändå lite komiskt med sånt här väder, bra att träna på om inte annat. Glad att kläder och kängor höll torrt, annars hade det aldrig funkat, det hade blivit för kallt.
Atle klarade det hela väldigt bra, lite småfrusen på slutet bara. Han fick hoppa in i bilen med värmen på max och så fick en han en varm portion mat.

Det var inte så långt till Elgå så tog en tur dit och kikade på Lars Monsen Femund Lodge. Stängd för säsongen men ändå kul att se.







Sailyaking - känns den igen från TV-programmen?

Längs vägen dök det upp en liten närbutik och en tanke slog mig... Gick in (och försökte att inte vattenskada hela butiken) och jodå! Där på en hylla stod fyra paket "rett i koppen sjokolade". Drack i Jotunheimen i somras och fick någon form av hjärnsläpp när jag bara köpte med mig ett paket hem. Hur 4 paket ska räcka till nästa sommar vet jag inte men jag får ransonera =)



Inga kommentarer: