fredag 16 september 2022

Vättafjället / Våahta

Det är rätt ordentlig eftersläpning i den här bloggen men får skylla på att september är årets mest intensiva månad =)

Förra året skulle jag gå upp på Vättafjället men väl på plats var det väderomslag deluxe med isande vindar och snöbyar. Nytt försök i år då! Kliver ur bilen uppe på fjällparkeringen och har ändå varit där så många gånger att jag hajar till när något är annorlunda. Det står "något" på en kulle längre bort... Det visar sig vara en helt enorm bänk. WTF?

"The Big Bench" - nån story om att man ska sitta på såna här jättebänkar världen över och samla så många bänkar som möjligt (finns en stämpel vid varje bänk). Det här är den enda jättebänken i Norden. På en kulle i Funäsfjällen...? Minst sagt märkligt.


En ståtlig ren fick passera innan jag tog ur Atle ur bilen.


Jag hade verkligen inga planer på att uppsöka The Big Bench och gick istället mot Vättafjäll. Just här är det liksom alltid blött men väl förbi den passagen börjar det slutta uppför och bli lite blockigt, Rogen är ju nästgårds och det området är ju känt för sin blockterräng. Det blev ett första stopp och sen vidare uppåt med fin utsikt över Svansjön och olika toppar i fjärran.





Det fick bli lunch i lä på en sluttning innan det bar av vidare. Tittade inte så noga på kartan för jag vet att leden går precis kant i kant med sjön som var målet. Går liksom inte att missa. Och det var en bra bit dit så det var bara att knata på.





Knatar på i det oändliga och passerar det ena och det andra och för varje krön tänker jag att här måste väl sjön ändå vara nu? Men nej. Går vidare och börjar se toppar som jag inte sett tidigare och funderar över vilka de är.





Lycka att hitta renhorn =)


Ser mig om för att få en helhetsbild för att lättare avgöra vilka toppar det kan vara och inser då också att något inte stämmer. För här där jag befinner mig så måste jag ha passerat sjön. Fram med kartan (som man skulle kunna titta på lite oftare...) och jodå, sjön gick vi förbi för ett bra tag sen =) Jahapp. Eftersom den uppenbarligen inte låg längs leden så gick jag oledat längs platån tillbaka. Och ganska snart visade sig sjön, som var helt uttorkad.




Det enda som gnagde var att den egentligen dök upp lite för snabbt, enligt kartan skulle den vara längre bort väl? Men det fanns bara en sjö på kartan här. Fortsätter vidare längs platån och ser Storvigeln i Norge. Nu har det börjat blåsa riktigt kallt också.


Storvigeln dold i moln


Vättafjällets topp

Till slut visar sig den rätta sjön! Här blir det fika. Fortsätter sedan åt det håll leden ska ligga och vips står vi på leden. Som går preciiis intill sjön. Eller ja, 20m ifrån kanske men på leden ser man faktiskt inte sjön för det är en liten ås mellan leden och sjön. Jaja, det var inte värre än att det blev några km extra på fjället =)




Den kalla vinden tänkte inte avta så Atle fick täcke på sig och vi började gå tillbaka. Det var ju en bra bit så det fick bli ytterligare en paus längs vägen.   





Tillbaka vid bilen väntade pannkakor med grädde och hjortronsylt! Tokgott men de åts i raketfart innan händerna domnade bort i kylan. Det tog några timmar innan jag fick upp värmen ordentligt och Atle kollapsade i sängen och tyckte kvällspromenad var ett dumt påhitt =)  

Inga kommentarer: