torsdag 26 augusti 2010

Sista minuten träning

Idag har Täppas "luktat i burkar" d.v.s. vi har tränat lite specialsök på sökbanan. Läste igenom läxorna vi fick senast och insåg att jag glömt en sak. Nämligen att träna med ätliga störningar i fel burkar. Jag hade två burkar med sedvanligt thé, en med typ kalaspuffar, en med yoghurt, en med kaffe och en med torrfoder.
Alla burkar var intressanta men han insåg ju snart att bara théburkarna gav utdelning så dessa pekades ut förvånansvärt snabbt. Sen la jag till burken med en torrfoderkula. Big mistake... såhär i efterhand kan jag tycka att det rent ut sagt var ett dumt beslut. Han låste sig totalt och jag fick in en konstig krafsmarkering (även på de andra burkarna) som jag verkligen inte vill ha. Täppas är ju manisk på mat eftersom han bara får äta sitt allergifoder och dessutom går han tillfälligt på kortison (för att överhuvudtaget kunna vara utan tratt) vilket ger ökad törst och hunger. Kände att torrfoder nog var lite överkurs just nu så jag skippade det och efter ett tag gick det bra igen.

Nu ska jag läsa den teoretiska läxan, varför läsa den under de två månader långa sommaruppehållet när jag kan läsa den sista kvällen, hmm... Imorgon bär det av till Hällefors!

Täppas i Orsa.

4 kommentarer:

Linn sa...

Dags för nästa utmaning? Kan Täppas skämmas, lägga tassen på nosen? Det är ett trick jag vill lära Nässla men aldrig får arslet ur vagnen på :)

Susann sa...

Haha, vet du hur mycket jag har att göra just nu?!? Kommer inte kunna lägga lika mycket tid på detta som med baklängesslalomen men vi kör såklart!! Har aldrig testat skämmas på honom så det blir en bra utmaning. Hur länge ska tassen ligga på nosen då, räcker det med att den touchar kort elle ska den hållas där flera sek?

Linn sa...

Två sekunder kan den ligga där iaf tycker jag :) Vi har inte heller så jättemycket tid, jag har ju just börjat skolan och idag och i morgon står det jaktträning på nästan all våran lediga tid. Men något för de korta minutrarna man har över helt enkelt :)

Susann sa...

Det blir bra det, lite småträning här och där!