lördag 7 augusti 2010

Utmaning!

Eftersom Linn kände sig oinspirerad i hundträningen så utmanade jag henne med att vi skulle lära hundarna att gå slalom mellan benen fast baklänges :) Linn antog utmaningen i ett jehuj och har redan kommit en bit på väg. Nä, jag fick inte alls prestationsångest när jag såg hennes film...

Nu måste jag ju kontra och då är det ju bra om jag också har något att visa upp haha. Jo, men vi har kommit en bit på väg iaf :) Min plan var att använda mig av klossen eftersom han redan kan den. Om jag överdriver snurrandet så att han kommer in bakom mig så är det ju sedan "bara" att börja ställa mina ben rätt så bör han hamna rätt. Men vi har tränat klossen till ondo på ungefär samma sätt hela tiden så han är 200% säker på att han ska in och ställa sig i fotpositon. Inte ett steg längre tar han så att han kommer in lite bakom mig. Så det fick vi nöta på och jag misstänker nu att jag sabbat vår fina utgångsställning haha.
Men men, nästa steg var att få honom in mellan benen backandes. Han kan backa på kommando men han älskar sin kloss och vill inte alls backa bort från den :) Så jag fick ta bort klossen och när han väl hamnat i rätt position så sa jag backa och han backade in under mig. Nu har jag tagit bort röstkommandot.
Viss akrobatik krävs för att få till det här och jag höll på att stå på näsan ett antal gånger innan jag fick in tekniken!

Jag känner att vi är på rätt väg även om jag misstänker att vi har det värsta kvar. Nästa steg är ju bakdelskontroll åt "fel" håll, han ska få in bakdelen åt vänster och backa in under mig. Undrar om jag tänkt till ordentligt när jag utmanade Linn i detta haha!

Vill ni läsa om hur det går för Linn & Nässla och se hennes film så kika in här: http://hundlycka.blogspot.com/

Här kommer iaf min & Täppas kontring, en film som visar hur vi ligger till just nu:



Så nu står slaget mellan dvärgschnauzer och flat, heja heja!!

2 kommentarer:

Linn sa...

Jösses, det är ju skitsnyggt!

Susann sa...

Jo, åt det hållet ja... Men åt andra hållet är han fullständigt oböjlig i kroppen haha. Det kommer ta tid ;)