måndag 30 augusti 2010

Specialsök helg 7

Tror aldrig jag och Täppas varit så trötta efter en helg hos HundCampus. Täppas går ju visserligen på kortison vilket ger ökad trötthet. Märker inget av det i vardagen men under träning syns det mer. Lördagen gick jättebra men på söndagen vaknade han upp med ett uruselt humör (han blir så när han är trött). Han jobbade på jättebra under träningspassen men däremellan höll han på att spatta ur totalt bitvis. Ett av passen fick han ligga i bilen och vila istället och jag fick sänka kraven på hur man uppför sig haha.

Frisbee
Varför frisbee i en specialsöksutbildning kan man ju fråga sig? Jo, det tränar upp hundens fysik och smidighet, de flesta tycker det är rikigt kul och samarbetet med föraren ökar vilket man alltid har nytta av. Täppas tycker dock det är sisådär.. Till en början fick han små valpfrisbees kastade till sig eftersom vi trodde att normalstorleken (20-25cm i diameter) var för stor. Men han var måttligt intresserad, jagade visserligen ifatt dem men sen sysselsatte han sig med annat. Läraren testade att kasta en stor frisbee och då jäklar satte han av i en rasande fart, dök ner på frisbeen, tog ett stadigt grepp om den och kom in med den till mig! Ungefär som att han tänkte att små fjuttiga rosa valpfrisbees är töntigt, jag vill också ha de riktiga frisbeena som de stora hundarna får!

Markeringsträning
Började så smått lära in en markering (har hittills bara haft frysmarkering på rätt preparat) och bestämde mig för liggmarkering. Valde mellan det och krafsmarkering men han tycker så mycket om att krafsa så jag misstänker att det kan bli lite risk för blindmarkering då..

Plattform och sökbana
Svåra störningar i fel burkar t.ex. höna och honung. Men det gick bra och han pekade ut de rätta burkarna fint. Kraven höjdes nu också rejält på oss förare, men sånt gillar jag, petnoga ska det vara!!

Sök i rum
Vill ju att han ska söka av ett rum motsols vilket innebär att han ska gå in direkt till höger i rummet. Och om jag då gömt preparatet direkt till höger ca en miljoner gånger och övertydligt styrt honom mot det så att han hittat det direkt så kan man ju tycka att han gång nr. enmiljonett borde välja höger då.. Men nej. Han ska prompt rakt fram och scanna ett varv innan han kan ta sitt högervarv. Envisa hund.. Tillslut gav läraraen med sig (haha) och sa att ok, han får helt enkelt köra sitt scannar varv innan vi kräver ett sökmönster, det verkar ligga naturligt för honom. Ok, så jag skickar honom RAKT IN (som han vill) och vad gör han då?? Jo, viker klockrent direkt till höger och tar preparatet.. Haha! Tror aldrig jag ska ge mig på att försöka förtså vad som försigår i den hundens hjärna.

Film
Vi fick se en film där professionella hundtränare tränade upp hundar att skilja ut och markera cancer. Den var från 2000-talet men herregud vilken dålig teknik de hade. Allt som oftast klickade de två och tre klick innan godisen kom. De hade skumt träningsupplägg överhuvudtaget. Beundrasvärt att hundarna lyckades lära sig något alls...

Läck/vattensök
Gasläckan mynnade ut i ån och visst hittade han källan men den låg ca 60cm ut i ån och är man badkruka så är man. Läckan flyttades lite närmare strandkanten och han kämpade verkligen för att ta sig ut i vattnet till doften :) Dessutom i ösregn.

ID sök
Det här gick jättebra och liggmarkeringen började liksom dyka upp av sig själv så smått.

Cancersök
När ordinarie kurstid var slut på söndagen blev det lite cancersök för Trollet, vi får ju inte hamna på efterkälken :) Han var så duktig trots att han var så trött. På gränsen till vad ha pallade med. Han sökte så ivrigt att han höll på att trilla ner från plattformen haha!

Är så dålig på att ta bilder därborta men här är iaf en på Trollet när han bäddar sängen på vandrarhemmet. Han har det som rutin, att när jag har bäddat klart så ska han bädda på sitt sätt.

2 kommentarer:

Linn sa...

Hihi, jag tror Täppas bara är en motvalskäring helt enkelt ;)

Den där filmen ja.. kaos!

Susann sa...

Haha, jodå visst är det så. Utan tvekan ;)