torsdag 16 juni 2011

Besök hos hundfysioterapeut

Igår var jag iväg med Täpas hos hos hundfysioterapeut Anna Holmgren. Inte helt fel att ha en av Sveriges bästa hundfysioterapeuter 10 min bilfärd härifrån!
Anna sa väl egentligen samma sak som veterinären om vad problemet är, alltså spända muskler i bakre delen av ryggen och runt höfter och lår. Dock skiljer sig deras förslag på behandling rejält och det var också det jag var ute efter. Inte bara proppa i honom piller och "hoppas på att det löser sig" utan faktiskt behandla honom med massage, stretching, novafon, simning, olika rörelser mm.

Fick visserligen lite sådana tips av vetten också men där är det ändå medicinen som ska göra grovjobbet. Nu har medicinen (muskelavslappnande) hjälp jättemycket och det är jag glad för. Men han kan ju inte äta medicin i en evighet och vad händer när jag plockar bort den om tre veckor? Då måste jag ju underhålla med annan behandlig så att musklerna inte blir spända igen. För de värsta spänningarna har släppt, det är "bara" några kvar på djupet.
De första dagarna med medicin betedde han sig lite skumt men sen har det bara blivit bättre och bättre. Största skillnaden är hans lugn! Jag har ju tjatat över att han varit så speedad och stressad under de senaste månaderna. Jag har trott att det berott på magproblemen, vilket säkert bidragit, men nu i efterhand så inser jag att han haft ont. Med medicinen blev han sig själv igen på bara några dagar, nästan som att trolla!

Hur som helst så har jag fått massa bra tips av Anna så nu är det bara att sätta igång. Täppas kommer tyvärr få återse sin hatade pool haha, men nu har jag ju laddat med badleksaker ;)

Mer om Anna kan ni läsa här. Jag har länge kikat på Hundkurantens utbildning till hundfysioterapeut, den vore jäkligt kul att gå. När jag blir miljonär kanske! Fram tills dess får jag nog nöja mig med att återigen läsa Annas böcker om massage och fysträning. Har även den nya boken om rehab men har inte hunnit läsa den ännu. Det får bli till semestern som närmar sig för varje dag som går!!!

Inga kommentarer: