fredag 3 juni 2011

Jaktras?

På senare tid har jag blivit allt mer sugen på att träna jakt och då främst på fågel. Verkar så kul att träna dirigering och apportering i skog, på fält och i vatten. Därför har mina rasfunderingar för nästa hund dragit sig mer och mer åt det hållet dvs. spaniel, retriever eller någon stående fågelhund.

Var från början inne på kleiner münsterländer men efter lite efterforskning på rasen och tips från kunniga så har jag nu lagt den rasen åt sidan. Av övriga stående fågelhundar känner jag egentligen bara för vorsteh eftersom de även är grymma på drag. Men vorsthrar är knepiga i t.ex. lydnad och liknande vilket jag självklart också vill träna.
Så då har vi retrievrarna (och då menar jag jaktlinjerna inte utställningstypen). Där är det främst flatten jag skulle kunna tänka mig. Men den är lite stor, vill ju egentligen ha en liten/mellanstor hund.
Så för närvarande känns det som om jaktcocker eller jaktspringer ligger närmast. De är duktiga på jakt och även samarbetsvilliga i andra områden. Nosen är grym och det är ju också ett plus!

Eftersom jag är helt grön på det här med jakt så håller jag för närvarande på att läsa lite böcker:

Retrievern som apportör
En väldigt bra och tydlig bok som från grunden förklarar hur allt ska läras in. Man får en bra bild av hur retrieverjakt fungerar och hur det ska se ut. Träningsmetoderna är dock inte alltigenom bra, det är en hel del korrigeringar, felaktigt ledarskapstänk mm. Men det jag var ute efter var att lära mig mer om jaktträning, sen kan jag lära in de olika momenten på mitt eget sätt.







Fågelhundar - dressyr och jakt
Det som är bra med den här boken är att den tar upp många olika rasers jaktsätt och vad som skiljer i träning mm. Många fina bilder att titta på! Träningmetoderna måste dock vara tagna från helvetet, det är korrigeringsbaserad träning och ibland ren misshandel. Tänker inte ens skriva om det. Men jag var förvarnad om detta och även med denna bok var syftet att bättre sätta mig in i jakten och lära mig mer om de olika jaktraserna.





Positive Gun Dogs - Clicker Training for Sporting Breeds
Denna bok har jag inte börjat med ännu men ser fram emot den eftersom det är en av få böcker som beskriver jaktträning m.h.a klicker. Så träningsmetoderna bör falla mig i smaken!





Har ju förstått att det är väldigt hårda träningsmetoder i fågelhundsvärlden vilket såklart är trist. Det skrattas gott åt personer som "försöker träna sin jakthund med en fjantig klicker".
Det finns ytterst få jaktinstruktörer som tränar "mjukt" så det är ju inte helt lätt att hitta kurser. Och kurser är ett måste för en nybörjare som jag.

Vi får se, vi får se. Andra raser som klamrar sig fast vid min lista är dvärgschnauzer, schnauzer och lapsk vallhund. Inte lätt att välja...

Inga kommentarer: