torsdag 2 juni 2011

Grand Prix de Monaco 2011

Landade i Nice vid lunchtid på lördagen och vi flög in över Monaco precis innan kvalet. Vettel fixade pole position och skulle därmed starta längst fram i söndagens race.


På söndags morgonen åkte vi in till Monaco och väntade och väntade till kl. var 14:00 då starten gick! Monacobanan är en stadsbana vilket innebär att den på sina ställen är väldigt smal så det finns inte mycket utrymme för missar eller omkörningar. Framförallt starten brukar vara lite rörig när alla 24 bilar ska iväg samtidigt. Denna gång var det dock en lugn start och Vettel utökade avståndet för varje varv som kördes. Vid min läktare fanns en skärm som visade andra delar av banan, depåstopp, aktuell ställning mm. Det underlättar en hel del, ibland har jag suttit vid läktare utan skärm och då är det mycket att hålla i huvudet. Vilket varv är de på (totalt kör de 78 varv), varför ligger den föraren plötsligt långt bak (har han tabbat sig eller varit i depå??) osv. Mycket att hålla i huvudet...




Efter starten skedde lite små incidenter här och där, en och annan safety car period blev det (säkerhetsbilen samlar upp fältet och kör sakta när t.ex. någon krashat och dennes bil står i vägen).

Största krashen kom i slutet när det bara var 6 varv kvar. I kurvan där jag satt kom plötsligt 4-5 bilar i klunga och jag tänkte det där går aldrig! Det gjorde det inte heller... flera bilar körde ihop, en av bilarna åkte upp och över en annan bil och Vitaly Petrov drog rakt in i sidobarriären. Eftersom det var en kurva hade de inte jättehög fart (allt är relativt, jag menar att de inte hade hög fart i jämförelse med övriga banan men fort gick det) så jag trodde inte det var så illa. Men safetycar kom ut och sedan även ambulans i full fart.

Eftersom Petrov satt fast i bilen och hade ryggsmärtor så rödflaggades loppet (avbröts), det gick inte att köra förbi honom på vettigt sätt. Bilarn fick parkera och speakern sa att loppet skulle brytas, det var ju bara några varv kvar... Folk började lämna läktarna men jag satt kvar. Tur det för sen blev det andra bud och loppet startades på nytt och varven kördes klart. Vann gjorde Vettel före Alonso och därefter Button.

Efteråt var det som vanligt dags att promenera på den heliga marken (alltså banan) och jag klappade curbsen, fotade depålinjen, kikade in i depån och plockade gummirester från däcken. Kanske är lite psykfallsvarning på det där med gummiresterna men i så fall var det många psykfall ute på banan ;) Framåt kvällen var det dags att med tunga kliv lämna Monaco för den här gången. I'll be back!!!


Eftersom jag är i Orsa (inte illa att på lite drygt ett dygn förflytta sig från Frankrike till Täby till Orsa och däremellan även hålla två kurser haha)så är internetuppkopplingen seg och därför kan jag inte ladda upp någon av mina filmer. Det får bli ett you tube klipp istället:

Inga kommentarer: