fredag 7 september 2012

Hundvakt

Igår kom Runa hit för att stanna till på lördag.


Det första hon gjorde var att sno åt sig Täppas pälsråtta och döda den, tur att Täppen är snäll och delar med sig =)
Hon har fått leka med alla hans leksaker förutom Supernallen, hans favorit sedan han var valp. Det är inte så att han vaktar den, nej han kom på ett bättre sätt att hålla nallen borta från Runa! Lilla Runa kan nämligen inte hoppa upp i soffan så Täppas hämtade nallen och lade den uppe i soffan, i ena hörnet. Där får den nog ligga tills Runa åkt hem misstänker jag.

Idag tog vi en kortare runda i skogen. Täppas fick leta efter olika föremål och sen fick han ett spår också. På hemvägen hittade han en ensam kantarell under en gran.
Runa fick ett godisträd och sen fick hon prova på att leta efter en leksak. Nu var det väldigt lätt men jag tycker det gick över förväntan, sista gången apporterade hon faktiskt in leksaken mot mig även om hon släppte den halvvägs. Kanske har matte tränat på detta tidigare??


Det är ett litet projekt att gå med båda vovvarna tillsammans. Runa bor lantligt och är väl inte van att det kommer hundar titt som tätt. Hon gapar på rätt bra och har ibland fått med sig Täppas i "operan" också (även om Täppas faktiskt inte vet vad det är han skäller på...) Kan säga att jag får kämpa ganska bra för att få tyst på två hundar när det väl satt igång att skälla. De gånger jag sett på håll att det kommer en hund har jag gått lite vid sidan av och satt dem båda ner, berömt och belönat med godis och då har det inte varit några problem. För att få ordning på detta skulle det behövas separat träning av framförallt Runa och när hon blivit bättre vid hundmöten kan man ta dem båda på promenad samtidigt. Sen är det mkt möjligt att detta beteende är värre med mig än med matte, Runa befinner sig ju i helt ny miljö och vi har inget samarbete uppbyggt så det tar väl lite tid innan jag hittar rätt knappar att trycka på.


I övrigt är hon en väldigt trevlig hund med massa energi ute samtidigt som hon har lätt att koppla av inne. Får se vad vi hittar på resten av dagen!

1 kommentar:

Pernilla sa...

Låter som att ni har haft två spännande dygn :) Tack för att du passade min lilla virvelvind! Kram!