torsdag 11 oktober 2012

Boktips

Har beställt hem ett gäng hundböcker och först ut att läsa blev Härliga valptid - förstå och utveckla din valp, av Ingalill och Curt Blixt.



Varför läser jag då denna bok, jag har ingen valp och som instruktör och hundpsykolog borde jag väl ha denna kunskap ändå? Främsta anledningen är att jag ständigt är på jakt efter bra böcker att rekommendera till alla som går valpkurs. Det finns många böcker som handlar om valpar men jag tycker det är ytterst få som faktiskt är så pass bra att jag känner att jag kan rekommendera dem och stå för dem.

Så vad får denna bok för betyg? Jo, den får faktsikt högsta tänkbara betyg. Jag tror till och med det är den bästa valpbok jag läst =) Med andra ord kommer den stå högst upp på listan av rekommenderad litteratur för mina kursare.

Träningsfilosofin stämmer till 95% överens med min egen (för jag tror det är helt omöjligt att hitta en bok där jag håller med om precis allt). Boken tar upp olika utvecklingsfaser en valp går igenom och vad som är viktigt att tänka på i de olika faserna. Som läsare får man klart för sig vilka "problem" (rumsrenhet, valpbitning, koppelbitning mm.) som med största sannolikhet kommer dyka upp och hur man kan jobba för att förebygga, dämpa och hantera dessa problem. Mycket fokus läggs på hur man kan få valpen att inta rätt känsla och aktivitetsnivå i olika situationer, det läggs även mycket fokus på samarbete och relation.
Sen finns även en del praktiska övningar som de klassiska sitt, koppelträning, inkallning, hantering mm. Det ges även en del förslag på hur man kan förebygga vanligt förekommande problem längre upp i åldern (hundmöten, stjäla mat, varva upp när dörrklockan ringer mm.) eller åtgärda problem som redan uppstått.

Om jag ska nämna något negativt (det finns faktiskt inte så mycket) så kan jag väl tycka att det är lite överkurs att lägga 9 hela sidor på apporteringsträning... Det är väl kanske inte det första en valp behöver lära sig - att gripa och bära en apport på rätt sätt samt att lämna av på rätt sätt i handen?!? Jag tror författarna är retrieverägare, så de kunde väl inte hålla sig misstänker jag ;)
Sem finns det även ett (om än så litet) korrigeringstänk som jag inte håller med om. Men samtidigt förklaras det tydligt att det viktigaste är att lära valpen göra rätt och belöna rätt beteende och sedan TRÄNA bort oönskade beteenden hellre än att bestraffa bort dem. Så jag får se mellan fingrarna de enstaka gånger vi har olika åsikter =)

Det finns även ett kompletterande arbetshäfte Min valpguide där man får hjälp med träningsupplägg och där man kan bocka av allt som ska hinnas med under de första månaderna med valpen.  

Om alla valpägare skulle läsa denna bok i kombination med en bra valpkurs (och självklart rätt ras och rätt uppfödare mm, mm...), då har de fått bästa tänkbara start i livet med valpen!

Inga kommentarer: