söndag 7 oktober 2012

Marstrand

I fredags blev det en dagsutflykt till Marstrand ovanför Göteborg. Täppas gick gladeligen på den lilla färjan även om han först tyckte det var lite skumt när det svajade under tassarna. Väl framme bar det sen iväg över ön, det finns ju en mängd olika stigar (som man inte ska försöka hitta något system i...).

När jag spenderade en vecka på ön för några år sedan så letade jag i flera dagar efter offerstenen innan jag hittade den. Nu gick det betydligt snabbare =)

Till höger om Täppas finns en skåra i stenen, det är tänkt att blodet ska rinna där (åtminstonde förr i tiden, idag sker väl förhoppningsvis inga offer...)
Vi gick vidare genom bokskogen och den trolska naturen vid St. Eriks grotta. Det vore kul att gå där i mörker någon gång, det ser faktiskt lite småskumt ut så jag förstår att de valt denna plats till "religiösa" aktiviteter förr i tiden.

Trappan ner i bokskogen.
Utanför grottan.
Sen var det dags att ta sig en titt på Carlstens Fästning. Täppas sprang omkring och undersökte gamla fångceller, lönngångar och andra små skrymslen. Han var dock inte helt bekväm där inne och när han märkte att vi var på väg ut drog han som en dåre i kopplet. Jag vet inte om det var någon doft han inte tyckte om eller om det var för trångt... Men jag har aldrig märkt något sådant på honom annars. Kanske spökar det i fästningen?!?

Carlstens Fästning

På bron över vallgraven.

En lönngång.
Flera näckrosdammar finns på ön även om de är lite överblommade just nu. Var lite smått orolig över om Täppas hade klart för sig att det var vatten nedanför bron... Det såg ju ut som en gräsmatta med alla små vattenväxter ovanpå =)
Näckrostrollet!


Efter tre timmars utforskande av ön bar det sen av "hem" till Smögen. Det tar sin lilla tid att åka, framförallt när motorvägen bitvis är avstängd och trafiken leds in på småväger även kallade omvägar....     

Inga kommentarer: