fredag 14 december 2012

Vilken signal?

I onsdags var det kurs igen och hör och häpna - jag hade hunden med mig =) Täppas var väl aningen varvad i början men så snart vi kom igång med övningarna släppte han allt runtomkring och fokuserade på träningen.
Nytt för denna gång var förflyttning av baktassar och att hunden ska kunna stå stilla och lyfta enbart en baktass (som när en hanhund kissar). Sedan började vi även med några rörelser som ska sättas samman till en kedja. Färdigtränat så innebär det att hunden ska backa bort från föraren, sedan vända sig om och därefter backa tillbaka till föraren.
Jag tycker det gick riktigt bra så nu är det bara att träna vidare.

Vi har tränat en hel del på "om" d.v.s. att han ska backa runt mig i cirkel. Det börjar snart bli dags att lägga på signal men där har jag fått hjärnsläpp och vet inte vad jag ska välja... "om" tycker jag är för likt "kom". Sen finns det ju andra signaler som känns logiska t.ex. runt, cirkla, snurra, men de kan jag inte använda för jag har dem på andra beteenden. Någon som har något tips???

Inga kommentarer: