torsdag 23 maj 2013

Men hallå...?

Det finns ju ganska många privata instruktörer, brukshundklubbar, övriga hundklubbar mm. att gå kurs hos i Täby med omnejd. En del av dem brukar jag rekommendera varmt när jag själv har fullt på mina kurser eller om jag själv inte har den typ av kurs som efterfrågas. Dock är jag ganska kräsen med vem eller vilka jag rekommenderar, jag är noga med att instruktören/instruktörerna ska ha ordentlig utbildning och vettig träningsfilosfi. Jag talar såklart aldrig illa om någon även om jag tycker att personens/klubbens träningsmetoder inte är bra. Jag väljer istället att inte nämna dem över huvud taget =)

Trodde jag hade koll, men tydligen inte... Nu har det visat sig att en av de jag brukar rekommendera använder sig av kast/skrammelburkar på kurs (d.v.s. att när  hunden gör fel kastar man en tomburk med t.ex. grus i på eller bredvid hunden). WTF??? Det känns ju inte alls bra att jag rekommenderat flera kunder att gå kurs där. Det finns inte en chans att jag tänker rekommendera någon där träningen går ut på att skrämma hunden till lydnad. Det är liksom 2013 nu, när ska folk vakna upp och inse att saker och ting måste TRÄNAS, att kasta burkar på hunden löser fan inga problem!!! Det finns ju en ORSAK till varför hunden beter sig felaktigt (t.ex. smärta, sjukdom, stress, över/understimulnas, rasbundna beteenden, för lite eller felaktig träning mm, mm). Jobba med orsaken till problemet istället för att hela tiden traska runt i bestraffningsträsket... TRÖTT blir jag.

Inga kommentarer: