söndag 19 maj 2013

Toppenbra spår!

Merlin och Carrie fick varsitt blodspår och det var även planen för Täppas. Men jag ångrade mig i sista minuten och valde personspår istället. Täppas har inte spårat sen i höstas vilket betyder att det fanns stor risk att säsongens första spår skulle bli i bulldozrande F1 fart. Och jag vet ju att han går betydligt bättre när det gäller personspår jämfört med blodspår... Personspår visade sig i alla fall vara helt rätt val!

Liggtiden på spåret var 4 timmar och längden ca 500m. Terrängen var skog men rätt ont om växtlighet på marken, dock mycket torra döda träd, kvistar osv. Vädret var sol och varmt med lite snurrande vind.

Han tog upp spåret klockrent och i bra fart (med bra fart menar jag att han inte buldozrade sig fram, man kan alltid önska att det skulle gå liiite saktare). Men han gick rakt över första apporten (den klassiska "träpinnen"). Blev så paff, för han brukar alltid plocka upp dem så jag hade liksom ingen plan för hur jag skulle göra om han missade dem... I och med att han spårade så klockrent så struntade jag i det hela och plockade upp apporten själv. Han gick vidare med nosen klistrad i marken, fixade diken och vinklar.

Såhär ska han gå, målmedvetet med nosen i marken!
Den andra apporten doppade han nosen på, likaså den tredje. Han var tydlig med att "här är den matte" men han tog inte upp dem.
Vid ett ställe trodde jag han var fullständigt fel men eftersom jag själv inte visste vart spåret gick just där så valde jag att följa efter honom och han hade ju rätt som vanligt =) Fjärde apporten plockade han upp och sen tappade han bort sig lite. Det var varmt och han började bli trött, han hade ju hållit igång hela dagen (på gott och ont, tror ju delvis det var därför han inte körde bulldozertaktik). Men han hittade spåret igen och fortsatte. Mot slutet korsade spåret en väg, själva övergången gick bra men han kom lite snett efter vägen och hoppade upp på en sten istället. Han nosade omkring men hittade ingen doft så han fortsatte ner på andra sidan. Hittade ingen doft där heller så han gick runt innan han tillslut hittade slutapporten.

Genar lite i högervinkeln... Mja, kanske inte helt ok ;) 

Lite mer växtlighet på marken mot slutet av spåret.
Spårslut och belöning!
Det hela gick över förväntan, jättebra fart och han var koncentrerad hela vägen. Apporterna vet jag hur jag ska träna på så det är bara att ta några sådana pass framöver.
Hade en väldigt nöjd hund när jag kom hem, han älskar verkligen sådana här heldagar med träning =) Nu när han börjar bli gammal glömmer jag lätt bort vilken arbetsmaskin han är och han måste få jobba ordentligt för att inte bli odräglig. Trots att han snart klassas som pensionär!


2 kommentarer:

Linn sa...

Man blir aldrig för gammal för att njuta av ett spår! Tänk om man hade haft en hund som gick med nosen i backen på det där sättet förra söndagen, då hade vi inte haft någon nolla inte!

Susann sa...

Haha, nu hade han ju varken blod eller klöv i sitt spår, då hade det sett annorlunda ut ;)