lördag 11 oktober 2014

SM i barmarksdrag!

Idag var jag och tittade på Barmarks-SM i Mora! Barmarksdrag känns svårare än de klasser som går på snö. Släden följer ju liksom bara med (vilket jag iof fått erfara att den inte alls gör, att köra hundspann var ju lättare sagt än gjort...) men trehjulingar och fyrhjulingar känns betydligt mer svårmanövrerade. Cykel och Kickbike är väl de klasser som lockar mest och där behövs ju bara 1-2 hundar. Sen finns ju linlöpningen också men jag vill nog ha mer fart =) 

Det var ca 250 tävlande och hyfsat stor spridning på raserna. Främst siberian husky och vorsteh men även samojed, malamute, greyster (blandras vorsteh/greyhound), alaskan husky (blandras siberian husky och fågelhundar, främst vorsteh och pointer) samt schäfer, malle, riesen, rottis, boxer, pinscher, jaktcocker, jaktspringer mm.

Det krävs nästan en hjälpreda per hund för att hålla tillbaka vovvarna innan start.
Fullt ös!
 


Blir mer och mer förtjust i samojeder! Synd bara att de har så lätt till skall.

6-spann vagn
4-spann vagn



Kickbike 2 hundar

Passade på att provköra Kickbike. Oj, oj, oj, det är roliga leksaker det där ;) Men jag får nog nöja mig med min Kickspark så länge, i dagsläget kan jag inte hitta någon bra anledning att skaffa en Kickbike.
En härlig dag i solen och en himla massa roliga dragprylar att spana på. Hittade äntligen en Zero DC sele till Täppas även om den inte fanns i rätt färg. Men den landar i brevlådan framöver.

SM avgörs imorgon men det krockar med viktigare saker (F1) så jag får kika på resultatet i efterhand!

Inga kommentarer: