torsdag 19 februari 2015

Winter Wonder Rallylyand 2015

Årets Rally Sweden går till historien som ett av de mest spännande rallyn någonsin! Enligt SVT har det inte varit såhär jämnt sedan 1970 och utländsk TV döpte rallyt till "the Sweden Thriller." Enligt regerande världsmästaren Seb Ogier så var det här rallyt det svåraste i hans karriär, aldrig tidigare har han behövt köra så på gränsen till sin förmåga. Rallyt har växlat ledare konstant under alla fyra dagar och varenda förare körde av mer eller mindre. Det var perfekta och svåra förhållanden på de flesta sträckor. Riktigt tjock is och och ovanligt smala vägar p.g.a. av alla snövallar. Inga utrymmen för misstag!

Efter den inledande sträckan på torsdagskvällen leddes WRC klassen av Mads Östberg från Norge (Citroën). Ogier (Frankrike, VW) låg 7:a men bara 1,1 sekund efter ledaren så ingen fara på taket.

De flesta av fredagens sträckor kördes i Norge och Ogier fick ganska snabbt problem med vindrutetorkarna som slutade fungera. När han skulle laga dem glömde han låsa spärrarna på motorhuven så när bilen landade vi ett hopp flög motorhuven upp och spräckte vindrutan. Inte lätt att köra i snöfall med sprickor i hela vindrutan och inga fungerande torkarblad... Ogier förlorade tid på varenda sträcka och körde dessutom in i en snövall där det tog tvärstopp och han tappade ca 40s. Det var minst sagt deprimerande att höra detta innan vi ens nått fram.
På SS9 Torsby 2 körde Latvala (Finland, VW) av vägen och fastnade rejält i en snövall. Mängder av åskådare försökte hjälpa till att få upp bilen på vägen men det var bara att plocka fram spadarna och skotta. De fick till slut loss bilen men Latvala tappade 8,5 min på den missen och hans vinstchanser var nu helt borta =( Så himla trist, Latvala är en av de förare man vill se kriga om segern, han vann ju t.ex. förra året.

På fredagens sista sträcka SS10 Karlstad 2 var vi äntligen på plats!! Ogier hade fått ordning på bilen och vann sträckan. Efter dagens trubbel hade han dock tappat placeringar och låg nu 4:a, hela 24,7s efter ledande Mikkelsen (Norge, VW) som kört bra.

Latvala och Ogier gör sig redo för dagens sista sträcka. De kör båda för samma team (Volkswagen) och har därmed likadana bilar rent utseendemässigt (eller kan ni se den lilla detaljen som skiljer bilarna åt!?). Lägg sen till att även Mikkelsen kör för VW så har man tre likadana bilar att skilja åt ute på sträckorna när de kommer i full fart.

På lördagen åkte vi från hotellet i Karlstad kl. 05:30 för att hinna de 12 milen till dagens första sträcka SS11 Fredriksberg 1. Väl framme bar det av ut i skogen för att hitta bra platser. Jag hade totalt missat vilken startordning som gällde och fick hoppas på att känna igen bilarna när de väl dök upp! 

Ja, vem har vi här då... En Hyundai men fråga mig inte vilken av de tre förarna.

Östberg körde på något i vägkanten, fick punktering och tappade mycket tid. På SS14 Vargåsen 1 var Mikkelsen inne i en snövall och vips låg Ogier 2:a med bara 1,7s upp till ledning! På SS15 Fredriksberg 2 var det istället Ogier som tappade 15s i en snövall och rasade i placeringarna... Och sådär höll det på i toppen hela dagen. Eller ja, hela rallyt igenom faktiskt =)

Från Fredriksberg åkte vi vidare till Serviceplatsen. Bilarna kontrolleras först av FIA för att se att de följer alla regler kring bränslesammansättning, mått, vikt etc. Sen blir det intervjuer från alla håll och kanter. 

Ogier

Många fina WRC bilar!!

Efter att Latvala intervjuats av SVT kom han gåendes mot oss åskådare. Förarna skriver normalt aldrig autografer under själva rallyt men det tänkte Latvala ändra på! OMG! Jag hade en penna i jackfickan men inget att skriva på... Tänkte att handen får väl duga men fick sen fram en hundralapp som Latvala signerade!! Den hundringen ökade i värde vill jag lova =) 

Latvala

På SS13 Hagfors Sprint 2 tittade äntligen solen fram! Det gjorde väntan på 1,5 timme lite lättare.

Ogier

Tänak (Estland, M-sport)
 
Solnedgång över rallyland =)

Efter lördagen låg Ogier 3:a med 9,6s upp till ledande Thierry Neuville från Belgien (Hyundai) som gjorde ett av sina bättre rallyn. 2:a låg Mikkelsen. På söndagen skulle det bara köras tre knepiga sträckor och Ogier skulle behöva ta igen 3,2s per sträcka. Det är inte helt lätt...

Söndagen startade med SS19 Lesjöfors 1 och Ogier körde som en galning och knaprade in sekunder på framförvarande Neuville och Mikkelsen. Sen sker nästa dundermiss och tyvärr är det Östberg som dånar in i en snövall och tappar chansen att hamna på pallen =( Ogier vann sträckan och hade nu 6,8s upp till ledande Mikkelsen.
Sen var det dags för SS20 Värmullsåsen 1 där vi varit på plats sedan länge!! Så dödligt spännande!!! Latvala vann sträckan men Ogier körde snabbare än både Neuville och Mikkelsen och tog sig upp på andra plats med ynka TRE SEKUNDER upp till ledande Mikkelsen inför den sista avgörande sträckan.

Östberg

Nu skulle bilarna tillbaka för service men skulle återvända 1,5 timme senare för att köra exakt samma sträcka igen, nu med fullt ös och Power Stage klassning med chans till extra VM poäng! Efter att ha stått still i ca två timmar på samma jävla punkt (flyttar man sig är det någon annan som snor platsen) började det bli riktigt kallt! Men det var bara att gilla läget, dra upp luvan och ställa sig med ryggen åt snålblåsten och vänta så i 1,5 timme till haha.

Till slut var alla TV-team på plats, helikoptrarna dånade över huvudet och storbildsskärmen gjorde att vi kunde följa varje bil från start till sträckans slut där vi befann oss. Nu skulle det avgöras!!! Bilarna dånade förbi en efter en och de duktiga förarna började närma sig. De kom i bakvänd ordning, alltså först Neuville som låg 3:a. Han hade bara 1,6s upp till Ogier och han körde felfritt... Han flög långt över hoppet och dånade in i mål. När jag såg tiden insåg jag att han körde 4,6s snabbare än vad Ogier gjorde på denna sträcka tidigare. Fan, fan, fan... Men kan Neuville bättra sig kan väl även Ogier göra det! Näst på tur var Ogier och jag vågade knappt titta på storbildsskärmen... Han körde på gränsen och touchade snövallarna både här och där men det gick i en rasande fart!!!

Ogier flyger över hoppet med bara några hundra meter kvar till mål!

Tiden var grym och han höll Neuville bakom sig med flera sekunder, därmed var en andraplats säkrad. Nu var det bara Mikkelsen kvar och han var ju väl medveten om vilken tid han var tvungen att slå även om han vid sträckans start hade tre sekunder till godo på Ogier. Men nu är det så här att Mikkelsen är en ung förare och att köra för sin första seger någonsin och att köra mot världsmästarens tid, det kräver kontroll på nerverna! Och till slut kom missen... Mikkelsen tappade kontrollen och körde in i en av alla de förrädiska snövallarna. Där var det avgjort, weehaa!!! Det var bara att pulsa nerför skidbacken i full fart för att se vinnaren av Rally Sweden 2015 dansa glädjedans på bilens tak =) Och ja, det var värt att stå stilla på samma plats i totalt 4 timmar haha!!

Vinnare av Rally Sweden 2015!!! Två kom neuville och trea Mikkelsen

Tills jag har tid att klippa ihop det jag filmat själv så får ni hålla till godo med "The Saga of Rally Seden 2015". Jag vet inte riktigt var de hittat alla dårar i filmen (eller jo, vid Colin's Crest...) men det finns normala rallyfans också ... Tror jag ;) Och jag säger som skoterBodin - jag vill åka hit varenda år, så är det bara!

Inga kommentarer: