tisdag 30 juni 2015

Brachiocephalicus

Täppas "haltar" (eller vad jag nu ska kalla det, han går iaf inte 100%-igt) tyvärr fortfarande, det är 12:e dagen idag. Hältan fortsätter bete sig skumt, det kan gå en hel dag utan att han haltar och sen dyker det upp igen. Han haltar aldrig inomhus och aldrig under en hel promenad, utan det är lite till och från. Det är inte värre efter vila, det kan dyka upp precis när som helst. Det finns liksom ingen röd tråd...

Eftersom jag själv inte hittar något fel så var jag idag hos hundfysioterapeuten för att kolla upp det hela. Inte heller Anna hittade något direkt fel men han har en muskel som är spänd/överansträngd. Han reagerade inte nämnvärt vid palpation men när Anna visade var jag skulle känna och när jag jämförde med samma parti på hans andra sida så, ja, då kände jag skillnaden. Men det är verkligen inte lätt!

Det gäller brachiocephalicus som är en väldigt stor muskel. Den har sitt ursprung vid nacken och fäster ner vid bogen och överarmsbenet. Enkelt förklarat så ansvarar den muskeln för frambenets framåtförande rörelse.


Sen är frågan varför det blivit såhär? Antingen har han gjort illa muskeln på något sätt eller så är muskelproblemet sekundärt, d.v.s. det finns en annan bakomliggande orsak som är huvudproblemet. T.ex. kan denna muskel blivit överansträngd för att han avlastat någon annan muskel eller kroppsdel. Men eftersom vi inte hittade något annat och han som vanligt har full rörlighet överallt så får vi börja med att behandla muskeln och se vart det leder. Han fick laser idag och ska få det två dagar till. Sen ska jag fortsätta massera på hemmaplan då både jag och Anna försvinner iväg på semester. Bara att hålla tummarna!

Inga kommentarer: