fredag 4 mars 2016

Rally Sweden 2016

Årets rally höll faktiskt på att ställas in helt p.g.a. det varma vädret. Rally Sweden är ett vinterrally som ska köras på snö och is, eller minst fruset underlag för att klassas som godkänt hos FIA. Men kylan kom i sista minuten och med en del strukna sträckor så kunde rallyt genomföras ändå!

På torsdagen var det invigning men tyvärr ingen körning p.g.a. underlaget (lervälling på den sträckan). Men förarna visade upp sina bilar så det var kul ändå. Det blev även en tripp till serviceplatsen som i år flyttat från Hagfors ner till Karlstad. Rena vansinnet, det gjorde att man inte hann se en enda service eftersom sträckorna kördes betydligt mer norrut. Dessutom var det bara service morgon och kväll vilket gjorde att om en förare fick problem med bilen under dagens första sträcka så fick han dras med det resten av dagen...

Tänaks bil
WRC bilarna anländer!!!

Och här är bilen jag jagade under rallyt!

På fredagen åkte vi in i Norge för att se de två sträckorna som faktiskt bestod av snö och is (mer eller mindre i alla fall). Vi började med SS3 Röjden 1, en för oss helt ny sträcka. Vi hittade en riktigt bra plats att stå på men fy vad det blåste! Temperaturen sjönk och strax innan bilarna skulle starta så började det flyga lite snö i luften. Snön tilltog allt mer och vips var det alldeles vitt runt omkring, äkta rallyväder!!!
Tyvärr hade Latvala på sträckan innan kört sönder en drivaxel vilket gjorde att hans bil bara var bakhjulsdriven. Och eftersom det inte var någon service förrän till kvällen så var ju hans vinstchanser slut. Stackars Latvala, han hade otur även förra året =( Latvala är en förare som SKA vara med och kämpa om segern! Ogier körde bra men vattenplanade i en smärre insjö som bildats på vägen och fronten rök när han touchade ett gäng träd... Puh, ingen påverkan på bilens framfart iaf!

Ogier på SS3 Röjden 1!

Neuville
Sen var det bara att klampa genom ett tack och lov fruset träsk tillbaka till parkeringen och åka vidare till SS7 Svullrya 2, en sträcka som aldrig tidigare körts. Det var ett litet projekt att ta sig till själva platsen där vi skulle stå. Först fick vi klättra uppför en brant ås för att sedan halka ner på andra sidan igen. Därefter gick vi längs själva sträckan fram till starten. Sedan vidare ut i nästan fjälliknande miljö tills vi hittade en bra plats lite högt belägen. Problemet var bara att det blåste snorkallt där uppe på höjden, rakt i ansiktet såklart...
Har aldrig stått så nära starten på en sträcka tidigare och det var riktigt maffigt att höra när de drog igång motorerna redo för start!

Ogier

Östberg

När sista bilen i WRC-klassen kört förbi så var det bara att traska hela vägen tillbaka till bilen och köra i full fart till nästa sträcka, tillbaka till Sverige. Mitt på vägen står givetvis trafikpolisen strategiskt utplacerad... Visste ju att Ogier fanns någonstans där bakom och skulle vara den förare som kom först på vägen. Tänkte att det kan aldrig gå vägen. En världsmästare i en rallybil på en raksträcka mellan två sträckor på en VM deltävling = dömt att misslyckas i en fartkontroll. Och mycket riktigt, Ogier åkte fast för fortkörning (rallyförarna måste hålla sig till hastighetsbegränsningarna när de kör på de vanliga vägarna mellan de olika tävlingssträckorna) men tack och lov gick det inte så fort att körkortet rök, då hade det varit tack och hej även i rallyt. De där timmarna var inte bra för nerverna...

Väl framme vid SS9 Torsby 2 var vi rätt sena så det blev inte så bra platser. Snön vräkte ner i alla fall!! Och min kamera dog i kylan (ok, sååå kallt var det inte men batterierna ville ha varmare väder). Latvalas bil gav till slut upp och Meeke hade pajat bilen på sträckan innan.

Mikkelssen dånar in i mål
Lyckas inte komma åt sträcktiderna nu men efter fredagens sista sträcka ledde Ogier med någonstans runt 28 sekunder.

På lördagen ringde klockan 04:50 och det var dags att bege sig till dagens första sträcka, SS10 Fredriksberg 1. Den låg "bara" 12 mil från hotellet haha! Väl framme var det lite oklart vilket håll bilarna skulle komma från (RallyMagazine med all info hade nämligen strulat till det lite i sträckbeskrivningen...). Ogier dånade förbi i sådan fart att bilden blev såhär:

Det går fort i rallyskogen!

På väg från Fredriksberg blev vi omkörda av Evans: 


Han var på väg till nästa sträcka, välkända Vargåsen med Colin's Crest. Det stället har dock spårat ur lite, ALLA åker till Colin's Crest och speciellt de som inte ens är intresserade av rally...
Det hade snöat väldigt mycket på den sträckan vilket gjorde att Ogier som var först ut fick betydligt mer motstånd av snön än de bilar som kom efter. Han förlorade nästa hela sin ledning =(
Så lika bra att vi skippade den sträckan och istället åkte till Remote Service i Hagfors där förarna skulle byta däck och fixa lite allmänt på bilen, bara lättare småfix var tillåtet. Framförallt är det viktigt att knacka bort all snö och is som samlas under bilarna, det blir onödig mycket vikt att köra omkring med.
Avspärrningar är inte ett problem för hängivna rallyfans (ooops...). Till slut (på laglig åskådarplats dessutom) parkerade vi oss vid den plats Ogier skulle komma till.






Qassimi

Sen var det lite dötid p.g.a. inställda sträckor innan det återigen var dags att åka ner till Karlstad för att denna gång få se bilarna köra nere på travbanan! Latvala slog till med en grym tid men vad hjälpte det när han var hopplöst lång efter i totalen.



På söndagen skulle endast en sträcka köras, den klassiska avslutningen i skidbacken! Men saker och ting blir inte alltid som planerat så jag får vänta på skidbacken till nästa år (trots skitvädret har Sverige fått förtroendet att anordna denna VM-deltävling i ytterligare tre år!!!).
Årets kamp stod mellan Ogier och den lite oväntade utmanaren Hayden Paddon (Hyundai). Kul att se en ny stjärna på frammarsch, där lär Ogier få se upp i framtiden! Men för närvarande är det ingen som kör bättre än Ogier så segern var ett faktum!


Har klippt ihop en film men lyckades helt glömma att redigera bort bakgrundsljudet och nu när den redan är klar verkar den vara "låst" för fortsatt redigering... Jaja, motorljudet gillar jag att det är med men speakern hade jag kunnat vara utan.



11 månader kvar till nästa år!

Inga kommentarer: