lördag 28 april 2018

Avslutning på rallylydnaden

Förra veckan prickade Atle in nån slags magsjuka lagom till rallykursen så det var bara att sjukanmäla =( Och den här veckan var det sista gången, tiden går snabbt. Vi fick sämsta tänkbara start när två av kurshundarna var lösa innan kursen startade och en av dem kom framrusandes till Atle och sprang runt, runt, runt... Jag hade liksom ställt mig på avstånd när jag såg att hundarna var lösa, just för att det här inte skulle ske.

Atle var ju såklart sjukt ofokuserad i början så jag fick ta till både targethand och godishjälper för att få honom att utföra momenten. Halvvägs in i lektionen hade han ändå landat rätt bra och jag började känna igen honom =) Nu funkade momenten enbart på röstsignal utan hand och godishjälp.

Vi avslutade med en nybörjarklassbana och överlag tycker jag att det gick bra. Det märks tydligt vilka skyltar han tränat på, de utförde han finfint! Vissa skyltar har jag inte riktigt hunnit nöta på så de gick ju mindre bra men det är bara att lära in dem nu i efterhand. Kan ändå tycka att han höll fokus fint hela banan igenom. Visserligen lyckades han både välta en kon och kraschlanda rakt in i en skylt (ja alltså, han har lite bråttom ibland) men konen var mitt eget fel och kraschlandingen vet jag faktiskt inte hur den gick till. Tillfällig koncentrationslucka i hjärnkontoret kanske ;)

Han tycker iaf att det är riktigt skoj det här med rallylydnad så vi kommer garanterat fortsätta träna och hoppa på en fortsättningskurs framöver.

Lite bilder tagna av Linda, Hundorado:

Fint fokus!

Gå runt bakom är han superduktig på. Men varför står jag som en hösäck?!

Sitt framför

Här har han fokus på kurshundarna istället för mig, det gäller ju att se till att man inte blir jagad...
 
Sitt, ligg, gå runt
 
Poängavdrag för vält kon i spiral vänster ;) De där blå konerna blev jag avundsjuk på, mycket snyggare än mina klassiska orange/röda. Skriver upp på inköpslistan ...

2 kommentarer:

Linn sa...

Alltså, sådär nära är inga hundar på tävling, något kaos innan brukar det inte vara heller. Ni får helt enkelt åka på tävling istället :)

Hittar du en ledig dag 2018 så säg till ;-)

Susann sa...

Haha, vi är INTE tävlingsklara =)