måndag 23 juli 2018

För varmt

Alltså vad är det för fel på vädret? Är fortfarande kvar i Orsa eftersom det är aningens "svalare" här jämfört med hemma. Men det går inte att göra något vettigt i värmen... Jag hade ju tänkt mig ett gäng vattenfallsutflykter men då större delen av vattenfallen ligger i eller i anslutning till Trängsletbranden så går det inte. 
Atle går korta promenader morgon och kväll och däremellan växlar han mellan att ligga utslagen på stengolvet och svalka sig i sin barnpool. Poolen är hans räddning =) Men hör och häpna, Atle har nu simmat helt frivilligt i sjön! Liiite läskigt var det men med lite mer träning så kommer det gå galant. Mer SUP har det blivit och det går bra även om jag ännu inte kan stå upp och paddla, det tycker han är för skumt och börjar klättra på mig. Blir lite svårt med balansen då ;)

Kapten Atle håller koll i fören! Här är vi på Oxbergssjön, längs vägen mot Sälen.


Det hoppade fiskar där ute i vassen, en vacker dag hoppar Atle efter..




Snart har hela semestern passerat utan att det har gått att få till en vettig fjällvandring. I slutet av veckan är vandring inplanerat igen även om jag inte har några större förhoppningar på långturer. Men jag får väl ta med SUP'en och upptäcka nya paddelvatten. Håller på att spana alternativa resvägar, vi har ju rök här uppe som ställer till det ibland. Vissa vägar är avstängda och vissa vägar vill räddningstjänsten inte att man kör om det inte är livsviktigt, de behöver fria vägar till sina fordon. Igår körde t.ex. hela den polska konvojen förbi här nere på vägen. Det hördes vill jag lova =) De skulle ju dock vidare men idag fick Trängslet iaf 11 tyska brandbilar som förstärkning till dagens 3 brandflyg, 7 helikoptrar och 2 Black Hawk.  

Tycker vi klarat oss rätt bra från röken ändå. Det ligger ett konstant dis här men det är bara vid vissa vindar som den där tätare fräna röken kommer. Bilden är tagen från altanen en rökig morgon, normalt ser man ju bergen långt borta i fjärran.

Inga kommentarer: