torsdag 19 juli 2018

SUP, fjällprommis, vattenfall & skogsbrand

När man tror att det inte kan bli varmare, då blir det just det =( Bara att skippa vandringsplanerna och tänka om. Dessutom var Atle väldigt trött, jag tror åskan tog rätt hårt på honom ändå. Så han fick sova i bilen (ja, jag hade full kontroll på temperaturen med AC och skugga) medan jag tog ut SUP'en på sjön. Helt stilla, öde och knäpptyst!

Nice!

Ett litet (snart sinat) vattenfall inne vid strandkanten.
 
Hej abborren =)

Atle måste ju ändå rastas så det fick bli en kort promenad på fjällheden. Hittade en rolig bäckfåra nere i en liten ravin, där svalkade han sig innan vi gick vidare. Men det var brännande varmt, som att gå på en jäkla savann, så det var bara att vända och fly tillbaka till bilen.



Uppåt, uppåt!







Såg en hel del renar och de flesta hade små kalvar med sig. De höll sig i skuggan de också...


Sen bar det vidare till ett av mina favvovattenfall. Sinar det, då är världen illa ute ;) Men nåt jätteflöde var det inte.



Det här vattenfallet ligger precis norr om Älvdalens skjutfält och planen var egentligen att åka genom skjutfältet (ett enormt naturområde där det finns massor av vattenfall och orörd vildmark) men blixtnedslagen hade ju satt igång en brand längre söderut och blåljusen hade dånat förbi tidigare så det fick bli stora vägen tillbaka till Orsa. Jag tänkte att jag kan ta vattenfallen om några dagar när branden lagt sig... Mmm, just det. I dagsläget är det en stor okontrollerad brand som växer för varje dag. Mitt vattenfall på bilden går t.ex. inte att åka till längre, området är helt evakuerat. Tidigare vällde röken upp borta vid horisonten men sen har vinden legat på från annat håll så igår var det en stinkande rökdimma över hela Orsa. Tror iof att den delvis kom från branden söder om Sveg, det brinner lite överallt här just nu. 

Ett av de Italienska brandflygplanen åker precis över tomten här när det är dags att t.ex. byta besättning.
 
Ett Amazonasregn skulle inte sitta helt fel...    

Inga kommentarer: