torsdag 12 juli 2018

Premiärtur för Atle på SUP'en!

Häromdagen var det dags för Atle att testa SUP'en på riktigt! Valde ett ställe där han kunde hoppa på själv från strandkanten och inte behövde hoppa från en brygga eller liknande. Sen hoppade jag själv på och vi gled iväg på vattnet. Det var precis där Österdalälven rinner ut i Siljan så det var lite strömt. Gratis fart även om jag skulle få paddla lite mer på tillbakavägen =)

Det gick faktiskt över förväntan även om jag fick skippa min plan över hans positionering på brädan. Han hade verkligen inga som helst tankar på att ligga ner så istället för att tjafsa så fick han göra lite som han ville, det viktiga var att han kände sig trygg. Han växlade mellan att stå längst fram i fören och att komma och sitta nära mig. Ibland var jag lite osäker på om han tänkte hoppa i, vi paddlade t.ex. förbi ett gäng Kanadagäss och jäklar vilken utskällning de fick. På vanliga promenader är fåglar inga problem men det skulle visa sig att det var mer än gäss som fick sig en utskällning från SUP'en... Jaja, vi får jobba på det. Också..

Asballt att stå längst fram och spana!

Men ibland kändes det tryggt att komma och sätta sig hos matte =)

I början fick han för sig att jaga virvlarna i vattnet (de som blir av paddeltagen) och när en stor fisk hoppade 2 m från brädan fick jag bokstavligt talat dra upp honom från vattnet när han var på väg att tippa i framlänges. Tänkte att han behöver ju inte provdyka på första turen men framöver kanske det får bli en nyttig lärdom - kliver du utanför säger det plask... Vi får se ;)

Överlag tycker jag att han var jätteduktig! Det kanske är svårt att tro men att stå och balansera på brädan är rätt bra träning för musklerna (både för två och fyrbenta). Eftersom han säkert 50% av tiden stod upp så kände jag tillslut att nu får det nog räcka, lika bra att avsluta. Jag kan ju säga att han sov rätt bra efter den där turen och själv fick jag träningsvärk i fötter och vader...

Efteråt fick han springa av sig lite och lattja med vattenleksaken!

Inga kommentarer: