fredag 19 oktober 2018

Tredje tillfället på rallykursen

Det är lite segt med uppdatering här men det är lite fullt upp... Förra helgen var det i alla fall tredje tillfället på Atles rallykurs. Det gick faktiskt finemang även denna gång! Wow =)

Momentsmässigt var det lite svårare denna gång då instruktören lyckats pricka alla de skyltar han har svårast för, t.ex. sitt stå och alla front skyltar. Stå har jag aldrig lagt något krut på så det kan han helt enkelt inte. Frontpositionen har funkat finfint men efter ett längre träningsuppehåll var den som bortblåst ur minnet och han ville bara vrida in i fotpositionen. Det gick knappt att ens locka honom rätt med godis, frontpositionen fanns liksom inte som alternativ i hans värld. När jag började blanda in handhjälper blev det lite missförstånd också, han trodde att jag ville visa något på marken och började leta godis eller undersöka själva skylten. Lite pannkaka helt enkelt men det är bara att lära in frontpositionen igen, en plattform skulle nog vara bra. Jag har ju tjatat om en sådan några gånger nu men aldrig lyckats få tag på någon. Kanske kan man bygga en...

Bara för att jag tjatat om kass frontposition så sitter han ju här riktigt bra framför haha!

Atle hade väldigt roligt under hela lektionen och snodde lite pinnar från marken som han körde race med =) Jaja, såna "fasoner" kan vi ta tag i sen, det är ju bara bra att han har roligt och fokuserar på annat än att hålla koll på potentiella faror runtomkring sig.

Sen var det en löptik med denna gång och hon luktade ju såååå gott tyckte Atle. Många hanhundsägare muttrar över att löptikar tillåts på kurs men jag är bara glad att få till lite vettig träning med löptikar som störning. Löptikar kommer alltid finnas i omgivningen så det måste tränas som allt annat här i världen, den problematiken ingår liksom i hanhundsköpet. När jag väl lyckats övertyga Atle om att träningen med mig var så mycket bättre än den snygga staffebruden så gick det rätt bra ändå!

Sista gången är nu i helgen och jag är liiite fundersam över all jäkla kennelhosta som härjar, det är verkligen sjukt mycket kennelhosta just nu. Men samtidigt är det guld värt för Atle med ytterligare en (förhoppningsvis) positiv minnesbild från kursmiljö. Vi får se, vi får se.

Inga kommentarer: